Annons

Anna-Maria Hällgren:Markens ärr blir också våra

Otobong Nkangas ”Solid maneuvers” ingår i utställningen ”Varje löv är ett öga”, liksom Anders Sunnas målning ”Indigenous love”.
Otobong Nkangas ”Solid maneuvers” ingår i utställningen ”Varje löv är ett öga”, liksom Anders Sunnas målning ”Indigenous love”. Foto: Göteborgs konsthall

Destruktiv markanvändning hotar inte bara djurliv och ekosystem, vår behandling av jorden har också skapat möjligheter för virus att överföras från naturliga värdar till oss människor. Om människan och marken handlar en angelägen och aktuell utställning på Göteborgs konsthall.

Under strecket
Publicerad

Depression är en geologisk term. Som sådan syftar den på en landmassa som har sjunkit och befinner sig under den omgivande nivån. Som sinnestillstånd, ett tillstånd Nationalencyklopedin sammanfattar som ”sänkt grundstämning”, kan depressionen svårligen sägas vara någonting vackert. Men här finns ändå något vackert som gör sig påmint i poeten Johan Jönsons formulering (i ”Efter arbetsschema”) om hur att dö också är att ”bli landskap igen”. Människan och marken hänger ihop. 

Långt innan några som helst reserestriktioner är aktuella tar jag nattåget upp till Kiruna och vaknar upp i ett landskap så vitt att Kiirunavaara, malmberget som jag vet ska finnas där ute, inte syns. Men snart dyker de upp som svarta fläckar på ett lakan – högarna med malm som vittnar om den gruvindustri som är en av anledningarna till att jag rest hit. 

Annons
Annons
Annons