Annons

Mario gör lysande comeback i 2D

New Super Mario Bros
(Nintendo/Bergsala)
Ålder: 3+
DS
Betyg: 6

Under strecket
Publicerad

När Shigeru Miyamoto skapade Super Mario bros 1985 förändrade han tv-spelens framtid för alltid. Den sidscrollande tvådimensionella plattformsvärlden Mushroom kingdom var full av hemligheter och upptäckarglädje. Spelet är än i dag en odödlig klassiker som säljs i stora volymer och serien har influerat så gott som alla andra plattformsspel.
1992 släpptes Super Mario land 2, Marios sista tvådimensionella plattformsäventyr sedan togs steget in i den tredimensionella världen med Super Mario 64 (1996) och Super Mario sunshine (2002).

Fram till idag har tvådimensionspuritanerna fått hålla till godo med bärbara nyutgåvor till Gameboy Advance, men nu tar Mario och brorsan Luigi steget tillbaka till de tvådimensionella rötterna (även om man använder en del 3D-animationer). Upplägget med åtta världar känns igen från originalet, men är utökat med ett antal upplåsbara bonusvärldar och banor. Man tar till vara på alla de figurer och fiender som setts
genom seriens 21-åriga historia. Mario skuttar smidigare än någonsin eftersom vissa av rörelserna från 3D-spelen finns med i rörelseschemat.
Det bjuds på nya power ups också - med hjälp av jättesvampen blir Mario gigantisk och krossar allt i sin väg, och innanför det nya sköldpaddsskalet kan Mario söka skydd och göra glidattacker.
En gammal Marioveteran springer igenom spelet ganska snabbt, men då har man inte hittat alla hemligheter, vilket gör att man gärna spelar det om och om igen.

Annons
Annons
Annons