Annons
X
Annons
X

Marina Abramović: Svenskars känslor är djupt dolda

Hon är en legend i performancekonsten, och hon avskyr att blicka bakåt. Men nu är Marina Abramović i Stockholm med en stor retrospektiv, och ett helt nytt körverk. I en stor intervju med SvD berättar hon om sin konst.

”Ah, you want to photograph my nose”, skrattar Marina Abramović på besök i Stockholm. Foto: Staffan Löwstedt
Marina Abramović höll hov på pressträffen på Moderna museet. Foto: Staffan Löwstedt
Kultur
Långläsning
SvD:s kulturmagasin

”Ah, you want to photograph my nose”, skrattar Marina Abramović på besök i Stockholm.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 10

Marina Abramović höll hov på pressträffen på Moderna museet.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 2 av 10

Närvaro är Marina Abramovićs främsta arbetsverktyg.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 3 av 10

Retrospektivutställningen består av både återuppföranden av performance och interaktiva skulpturer.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 4 av 10

Ulay/Marina Abramović: ”Relation in space” – 58 minuter lång performance på XXXVIII Venedigbiennalen.

Foto: Courtesy of the Marina Abramović Archives Bild 5 av 10

”Balkan baroque” – performance över fyra dagar och sex timmar. XLVII Venedigbiennalen, juni 1997.

Foto: Courtesy of the Marina Abramovi_“Hopplöst, men inte allvarligt – Konst och politik i Centraleuropa” som utkommer på Natur & Kultur 27 mars Archives Bild 6 av 10

”The artist is present” – performance över tre månader på The Museum of Modern Art i New York, 2010.

Foto: Photographer: Marco Anelli/Courtesy of the Marina Abramovi_ Archives Bild 7 av 10

”The Hero”, 2001.

Foto: Courtesy of the Marina Abramović Archives Bild 8 av 10

Pressvisningen av utställningen på Moderna museet var välbesökt.

Foto: Staffan Lowstedt / Svenska Dagbladet Bild 9 av 10

Ulay/Marina Abramović: AAA-AAA – 15 minuter lång tv-performance. RTB television studio, Liège, Belgien, februari 1978.

Foto: Courtesy of the Marina Abramović Archives. Bild 10 av 10
Annons
X