X
Annons
X
Recension

Julia & Romeo Mariko Kida är ett makalöst kraftpaket

Anthony Lomuljo som Romeo i Mats Eks ”Julia och Romeo”, här med Daria Ivanova som modern. Foto: Gert Weigelt

Blågrå rökmoln svävar över scenen. Skugglika figurer skymtar i mörka prång. Rörliga palissader bildar murbräckor och skyddsvallar. Tjajkovskijs musik smyger sig på. Anslaget i Mats Eks ”Julia & Romeo” är dröjande men förbyts snabbt i explosiv, förtätad dynamik. Vi befinner oss i en krutdurk av laddade känslor. Romeo ensam tvättar sina ögon klara i en källa. Snart ska han möta den stora kärleken.

Den dramatiskt raffinerade öppningssekvensen tar andan ur publiken. Än en gång visar Mats Ek sin överlägsna förmåga att gjuta nytt liv i en gammal berättelse. "Giselle", "Svansjön" och "Carmen" är balettklassiker som han har förnyat. Trådarna till "Törnrosa", från 1996 för Hamburgbaletten, är särskilt starka. Mats Ek har blivit en fullfjädrad berättare och nu, 2013, stiger en mogen koreograf fram med obruten, passionerad skaparkraft och en avklarnad värme som lyser igenom tragedins svärta.

Anthony Lomuljo som Romeo i Mats Eks ”Julia och Romeo”, här med Daria Ivanova som modern.

Foto: Gert Weigelt Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X