X
Annons
X

Marianne Ahrne bytte kamel mot skrivbordsstol

Det är svårt att se kvinnan som flög fram på kamelryggen under en kapplöpning i Rajasthan i tv-reportaget "Kamelresan" bakom ett skrivbord sysselsatt med att läsa papper. Men under tre år ska författaren och filmregissören Marianne Ahrne vara långfilmskonsulent på Filminstitutet. Text: Jeanette Gentele Foto: Jurek Holzer

De riktiga äventyrerskorna är få. Minns de legendariska Beryl Markham, Mary Kingsley och Alexandra David-Néel som slog krokodilerna i huvudet med sina paraplyer. Marianne Ahrne hör definitivt till dem. Nej, rädd har hon sällan varit, bekräftar hon lugnt.

– Jag har väl dålig fantasi. Jag föreställer mig aldrig att något kan vara farligt förrän det händer och då hinner jag inte bli rädd eftersom jag blir så upptagen av att ordna upp situationen. Äventyren hör till nöjena i livet.
Nu har hon alltså tagit ett typiskt skrivbordsjobb. Den 6 oktober 2003 efterträdde hon Lena Hansson Varhegyi som den ena av de två långfilmskonsulenterna på Filminstitutet. Den andre är Per Nielsen. Han blev tillfrågad. Hon sökte när tjänsten utannonserades, intervjuades av vice vd Peter Hald och vd Åse Kleveland i vederbörlig ordning och fick jobbet. Att hon kommer att sitta över sin pensionering nästa år, bekommer henne inte. "Det är väl bara att fortsätta jobba?" säger hon förvånat.
Fast arbetsrummet i Filmhuset på Gärdet är
fullt av påminnelser om ett annat liv; här finns fotografier från Afrika, prydnadsföremål från Indien, målningar från Australien. Till den duvgrå ensemblen, som matchar hennes, sneda ljusblå ögon och svarta hårburr, bär hon ett förlovningshalsband från Niger. Men nedtill avslöjar sig ett par uppseendeväckande randiga knästrumpor. Liksom i sitt rum blandar hon glatt högt och lågt även i sina kläder.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X