Annons

Margaux Dietz: ”Ska vara en seriös bransch”

På kort tid har Margaux Dietz blivit en av Sveriges främsta influencers.
På kort tid har Margaux Dietz blivit en av Sveriges främsta influencers. Foto: Malin Hoelstad

Hon umgås med partiledare, tjänar miljoner på sina sociala kanaler och försöker höja statusen på sin yrkesroll. Men Margaux Dietz vet också väl vilka som styr hennes öde – de amerikanska techjättarna.

Publicerad

Genombrottet kom till viss del av en slump. Margaux Dietz var höggravid, vattnet gick på 7-Eleven och hon kom på att hon hade en filmkamera i fickan.

Vloggen om hennes förlossning blev ett av 2017 års mest visade videoklipp i Sverige och har i skrivande stund 2,7 miljoner visningar på Youtube.

När SvD träffar Margaux Dietz ska hon spela in en radioreklam för EU-kommissionen. ”Jag drivs av ett samhällsengagemang”, säger hon.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 6

Bloggsamarbeten sköts via Elle, men sina resterande kanaler hanterar Margaux Dietz själv.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 6

Hon har bloggat sedan 2014, men fick sitt stora genombrott när hon la upp sin förlossningsvideo på Youtube för två år sedan.

Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 6
Foto: Malin Hoelstad Bild 4 av 6

En vanlig dag kan innehålla både bloggande, vloggande och att skapa innehåll till annonssamarbeten.

Foto: Malin Hoelstad Bild 5 av 6
Foto: Malin Hoelstad Bild 6 av 6
Annons
Annons
Annons
Annons