Margaux Dietz: ”Jag avskyr disktrasor”

Margaux Dietz har 360 000 följare på Insta. I en intervju med SvD Junior berättar influencern om allt från den nya boken till sin värsta fobi.

Under strecket
Publicerad

Juniorreportrarna Astrid och Anton hade förberett många frågor inför mötet med Margaux. De tyckte att det var spännande att träffa henne på Bokmässan i Göteborg.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 3

Margaux Dietz intervjuades på scen i SvD Juniors monter på Bokmässan i Göteborg.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 2 av 3

Margaux fick skriva autografer på Bokmässan.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 3 av 3

Juniorreportrarna Astrid och Anton hade förberett många frågor inför mötet med Margaux. De tyckte att det var spännande att träffa henne på Bokmässan i Göteborg.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 1
Juniorreportrarna Astrid och Anton hade förberett många frågor inför mötet med Margaux. De tyckte att det var spännande att träffa henne på Bokmässan i Göteborg.
Juniorreportrarna Astrid och Anton hade förberett många frågor inför mötet med Margaux. De tyckte att det var spännande att träffa henne på Bokmässan i Göteborg. Foto: Staffan Löwstedt

I boken ”Your best life” ger influencern Margaux Dietz nio tips på hur man kan leva ett mer positivt och lyckligt liv. Några av punkterna är: ”Godkänn dig själv” och ”Visa dig sårbar”. Juniorreportrarna Anton och Astrid tyckte det var intressant att Margaux, som blivit så framgångsrik i sociala medier, nu väljer att skriva en bok.

Anton: Hur kom det sig att du skrev en bok?

– De vanligaste frågorna från mina följare är: ”hur kan du vara så positiv och glad”, och ”är du aldrig sur?”. Att svara på de frågorna har känts för stort och svårt att förmedla i en Youtubefilm eller ett blogginlägg. Jag ville samla tankarna på ett mer bestående sätt som jag kunde vara stolt över och bära med mig hela livet.

Astrid: Hur ser din vardag ut?

Margaux Dietz intervjuades på scen i SvD Juniors monter på Bokmässan i Göteborg.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 2

Margaux fick skriva autografer på Bokmässan.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 2 av 2

– Det roligaste med det här jobbet är att ingen dag ser ut som den andra. Det beror på vilka projekt jag jobbar med, nu har det varit mycket jobb med boken. Ibland ska jag göra ett reklamsamarbete, ibland bär jag på en nallebjörn på stan eller klär ut mig och skrämmer folk! Man kan vara hur kreativ som helst, det är det som är så himla kul.

Margaux Dietz intervjuades på scen i SvD Juniors monter på Bokmässan i Göteborg.
Margaux Dietz intervjuades på scen i SvD Juniors monter på Bokmässan i Göteborg. Foto: Staffan Löwstedt

Margaux Dietz är 29 år gammal och hon berättar att hon från början inte hade tänkt bli en influencer. När Margaux startade sin blogg gjorde hon det mest för att lära sig mer om hur det går till att blogga. Hennes genombrott kom när hon 2017 valde att lägga ut en film från sin förlossning på Youtube.

– När 200 personer hade sett den fick jag panik och tog ner den, men då mejlade folk att jag skulle ta tillbaka den och då la jag upp den igen, berättar Margaux.

Nu har hon 256 000 prenumeranter på Youtube och 360 000 följare på Instagram.

Margaux fick skriva autografer på Bokmässan.
Margaux fick skriva autografer på Bokmässan. Foto: Staffan Löwstedt

Anton: Finns det något som är jobbigt med att vara influencer?

– Ja, det är väl den ständiga pressen att hela tiden uppdatera, även om man har en dålig dag och inte har någon lust. Men så är det å andra sidan med alla jobb. Och jag är aldrig ledig. När jag är det, tar jag bilder för att jag ska ha någonting att lägga upp nästa dag.

Astrid: Har du någon fobi?

– Jag avskyr disktrasor! Speciellt blöta som ser gamla ut. Vi har inga disktrasor hemma, jag gör allt med diskborsten.

Anton: Som influencer jobbar man med massa samarbeten, hur kan jag veta vad du tycker om på riktigt och vad som är reklam?

– Alla de samarbeten som jag gör är jag jättestolt över. Jag tror att de som följer mig skulle märka om jag gjorde reklam för någonting som jag egentligen inte tycker om. Det lyser igenom på en gång. Om man gör reklam bra tycker jag att det är kul att titta.

Prova 10 nr av SvD Junior för endast 199 krjunior.prenservice.se
Annons
Annons
Annons
Annons