Annons

PunkserierMare Kandres serier var ett rop på hjälp

Foto: Mare Kandre/Kartago

Mare Kandre geniförklarades då hon som 22-åring debuterade med "I ett annat land". Men grunden till hennes kreativitet finns i musiken, och i de seriealbum hon skapade redan i tonåren. Nu publiceras för första gången hennes "Punkserier".

Under strecket
Publicerad

Svenska författare har (precis som ”svensken” själv) allt för mycket distans, till sig själva, men även till det de skriver. Det tyckte författaren Mare Kandre. Kandre själv geniförklarades redan vid debuten 1984 med "I ett annat land", 22 år gammal. Hon fortsatte sedan producera verk som var just distanslösa, som bar på en intensitet och närhet ovanlig för svenska författare. Skiljelinjen mellan barndom och vuxenliv, kvinnlighet och främlingsskap samsas med mardrömslika labyrinter i de tiotal böcker hon hann ge ut. Det finns en täthet i tilltalet, där läsaren lämnas ensam med tolkningen av de ofta obehagliga händelseförloppen.

Nu släpper Kartago – på tioårsdagen av Mare Kandres död – för första gången hennes upphittade punkserier, skapade av en tonårig författare som ännu inte hittat fram till den skönlitterära formen. Mare Kandres skönlitterära verk har ofta förknippats med det gotiska, något som hon själv enligt Mattias Fyhrs bok ”Skitigt vackert mörker” (Ellerströms, 2012) definierade som en lite överdriven, uppskärrad stämning, där läsaren får intrycket av att något ligger dolt mellan orden. Samma känsla återfinns i serierna, där tonläget är bekant, även om orden inte står i fokus. Majoriteten av boken ägnas åt ”Punkaren”, Kandres tolkning av kultboken ”The Punk” av fjortonåriga Gideon Sams. Den såldes som den "första punkboken", en Romeo och Julia-inspirerad historia, då den kom ut i England 1977. Kandre flyttade till England för att gå på konstskola redan som sjuttonåring och det var där hon skapade ”Punkaren”, med dramatiska teckningar och modigt skarpa tuscharbeten som lyfter den relativt banala handlingen.

Annons
Annons
Annons