Recension

Polisorkestern som kom bortMänskligt budskap i stark film

En mycket långsam film, men så handlar den också om känslor som växer fram gradvis.
En mycket långsam film, men så handlar den också om känslor som växer fram gradvis. Foto: FOLKETS BIO
Under strecket
Publicerad
Annons

Det här är en mycket långsam film, men så handlar den också om känslor som växer fram gradvis. Känslor som går från ömsesidig misstänksamhet till, om inte total förståelse, så i alla fall till ömsesidigt intresse.

Det handlar alltså om en egyptisk, det vill säga arabisk polisorkester, som av misstag hamnar på israeliska vischan där de blir inackorderade över natten. Huvudpersoner är den strikte orkesterledaren (Tewfiq Sasson Gabai) och den sensuella kaféägarinnan Dina (Ronit Elkabetz), som sina olikheter till trots visar sig ha mycket gemensamt på det själsliga planet. Men här finns också charmören Haled (Saled Bakri) som har ett och annat knep att lära ut till blyga israeliska pojkar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons