Mansdominerad filmhöst

Den svenska biohösten är manstät – endast 3 av 22 filmer har kvinnliga regissörer. Anna Serner, vd på Filminstitutet, är självkritisk:

–Det är oacceptabelt, säger hon.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Ur filmen Pojktanten.

Ur filmen Pojktanten.

Foto: IPTC
Jesper Ganslandts (vänster) film Blondie om tre systrar som flyttar hem till mamma är en av de biofilmer som presenterades på Filminstitutet. Helena af Sandeberg, Alexandra Dahlström och Carolina Gynning (inte med på bilden) spelar systrarna.

Jesper Ganslandts (vänster) film Blondie om tre systrar som flyttar hem till mamma är en av de biofilmer som presenterades på Filminstitutet. Helena af Sandeberg, Alexandra Dahlström och Carolina Gynning (inte med på bilden) spelar systrarna.

Foto: ANDREAS H NILSSON
Annons

Filmhösten, som igår presenterades på Svenska filminstitutet i Stockholm, bjuder både på spännande långfilmsdebutanter som Gabriela Pichler med Äta sova dö, Karzan Kader med Bekas och Mikael Marcimain med Call girl och internationellt kända regissörsnamn som Jan Troell och Lasse Hallström. Intresset för svensk film i världen är fortsatt stort.

–Vi ser redan nu att vi har en otroligt stark festivalhöst för svensk film och det betyder att de som inte är så breda publikfilmer kommer att nå väldigt många länder, säger Anna Serner, vd på Filminstitutet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons