Recension

ManonManon allt bättre mot slutet

Under strecket
Publicerad
Annons

Per Saklén och Judyh Simon i nypremiären av Manon på Kungliga Operan. Historien om den vackra Manons uppgång och fall är en rik balett som rör sig i Paris myllrande skuggvärld av horor, tiggare, månglare och burgen överhet på jakt efter kittlande upplevelser. En fångkärra med prostituerade drar förbi till hamnen. Ett omen om Manons slutliga öde.
Foto: Mats Bäcker

Kungliga Operan slår upp portarna för Kenneth MacMillans spektakulära helaftonsbalett Manon - en nypremiär efter tio år som man sannerligen inte slagit på trumman för. Det är 69:e gången som den tragiska kärlekshistorien om fattigflickan Manon och präststudenten Des Grieux tar plats på Stockholmsscenen och vi får återse Paris brokiga 1700-talsvärld, som scenografen Georgiadis svept in i en mättad färgskala och kostymer där blixtrande elegans blandas med trasgrant.

Annons
Annons
Annons