Annons

”Människor vill ha ett hem som är unikt”

I höst hakar Stockholms Auktionsverk på en internationell trend där nutida blandas med klassiskt. Två av säsongens största auktioner, Nutida och Klassiska, blir en och har en gemensam visning

– Människor är roade av att blanda nytt med gammalt och att ha ett hem som är unikt. Därför är detta en naturlig utveckling, säger Niclas Forsman, vd på Stockholm Auktionsverk.

Konstliv
Niclas Forsman, vd på Stockholm Auktionsverk.
Niclas Forsman, vd på Stockholm Auktionsverk. Foto: Stockholms Auktionsverk

För drygt ett sekel sedan var det ett fåtal förmögna personer som botaniserade auktionsvärlden för att bygga privata, ofta dolda, samlingar. Det handlade om väldigt nischade samlingar som sällan visades för allmänheten.

I dag ser det helt annorlunda ut.

– Under 1900-talet har det gått många trender i auktionsvärlden. Sakta men säkert har allt fler fått tillgång till det som tidigare varit för en exklusiv skara. Det var först på 1950-talet som auktionsfirmor började lyfta ut de finare objekten på särskilda kvalitetsauktioner säger Niclas Forsman.

Under 1980-talets början auktionshus klassificera auktioner utifrån olika tidsepoker, exempelvis Klassiska för antikviteter och äldre målningar eller Moderna för modern konst och design. Nu tar auktionsvärlden nya steg. För Stockholms Auktionsverk innebär det att de två stora auktionerna Klassiska och Nutida visas gemensamt.

– ­Det är redan en vanlig syn på internationella mässor att blanda samtida med antikt. Det är viktigt att auktionsformen inte stelnar, den måste vara levande och utvecklas konstant, säger Forsman.

Väcka intresse

Det nya visningsformatet syftar till att väcka intresset för både gammalt och nytt hos en ny publik men även att väcka en nyfikenhet kring hur objekten kan visas. Under visningen kan en 200 år gammal byrå visas upp tillsammans med modern fotokonst eller en målning.

– Tittar man i hemmen i dag blandas gammalt med nytt, europeisk konst med orientalisk konst och fotokonst med måleri. Det är väldigt inspirerande och objekten ger i ett nytt samspel spännande energi.

Ett annat exempel på nytänkande inom auktionsvärlden är Stockholm Auktionsverks Fashion-auktion där ett urval av vintagekläderna som skulle säljas visade upp i form av en modevisning.

I presentationen hade stylisten Maria Virgin utgått från de olika kreationerna från modehus som Dior, Yves Saint Laurent, Hermès, Gucci, Prada, Chanel, Céline, Balenciaga, Valentino med flera och skapat egna, samtida stilar, eller ”looks” som det så vackert kallas på modespråk.

– Då vi alltid söker vägar att förnya oss kändes det spännande att kunna ge en försmak av vad som denna auktion hade att erbjuda i form av en modevisning, säger Forsman.

Niclas Forsman, vd på Stockholm Auktionsverk.

Foto: Stockholms Auktionsverk Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X