X
Annons
X

”Människan orsakar 90 procent av alla olyckor”

Knäckfråga för företagen som gör självkörande bilar för att minska trafikdödligheten: Hur säkert är tillräckligt säkert? "Om vi väntar tills allt är perfekt, då räddar vi inte någon", säger Jonas Nilsson på Zenuity.

Peter Petrusic justerar den avancerade utrustning som monteras i bilarnas bagageluckor på Zenuity.
Peter Petrusic justerar den avancerade utrustning som monteras i bilarnas bagageluckor på Zenuity. Foto: Sam Sundberg

Volvobilarna står på rad i garaget på Lindholmspiren i Göteborg. Bakluckorna gapar stort, fullmatade med avancerad elektronik. Zenuitys "Vision-bilar" är utrustade med sensorer och kommunikationsteknik från företag som Nvidia, Autoliv, Netgear och Velodyne. Gps-system som mäter bilens position på centimetern. Så kallade lidar som skannar av omgivningen med laserpulser. HD-kameror som monteras åtta per bil för att samla information ute i trafiken och tanka över den till moderskeppet.

Peter Petrusic justerar den avancerade utrustning som monteras i bilarnas bagageluckor på Zenuity.

Foto: Sam Sundberg Bild 1 av 4

Jonas Nilsson är teknisk specialist på funktionell säkerhet. ”En självkörande bil är bra på andra saker än en människa”, säger han.

Foto: Sam Sundberg Bild 2 av 4

Viktor Melander mekar med en elektronikrigg i Zenuitys garage.

Foto: Sam Sundberg Bild 3 av 4
Foto: Sam Sundberg Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X