Annons

”Människan orsakar 90 procent av alla olyckor”

Knäckfråga för företagen som gör självkörande bilar för att minska trafikdödligheten: Hur säkert är tillräckligt säkert? ”Om vi väntar tills allt är perfekt, då räddar vi inte någon”, säger Jonas Nilsson på Zenuity.

Under strecket
Publicerad

Peter Petrusic justerar den avancerade utrustning som monteras i bilarnas bagageluckor på Zenuity.

Foto: Sam Sundberg Bild 1 av 4

Jonas Nilsson är teknisk specialist på funktionell säkerhet. ”En självkörande bil är bra på andra saker än en människa”, säger han.

Foto: Sam Sundberg Bild 2 av 4

Viktor Melander mekar med en elektronikrigg i Zenuitys garage.

Foto: Sam Sundberg Bild 3 av 4
Foto: Sam Sundberg Bild 4 av 4

Peter Petrusic justerar den avancerade utrustning som monteras i bilarnas bagageluckor på Zenuity.

Foto: Sam Sundberg Bild 1 av 1
Peter Petrusic justerar den avancerade utrustning som monteras i bilarnas bagageluckor på Zenuity.
Peter Petrusic justerar den avancerade utrustning som monteras i bilarnas bagageluckor på Zenuity. Foto: Sam Sundberg

Volvobilarna står på rad i garaget på Lindholmspiren i Göteborg. Bakluckorna gapar stort, fullmatade med avancerad elektronik. Zenuitys ”Vision-bilar” är utrustade med sensorer och kommunikationsteknik från företag som Nvidia, Autoliv, Netgear och Velodyne. Gps-system som mäter bilens position på centimetern. Så kallade lidar som skannar av omgivningen med laserpulser. HD-kameror som monteras åtta per bil för att samla information ute i trafiken och tanka över den till moderskeppet.

Annons
Annons
Annons