Annons

Mannen som objekt

LÄTTKLÄTT. ”Ju mer man tittar sig omkring, desto mer ser man manliga överkroppar, till synes helt oreflekterat. Lite ögongodis helt enkelt.” Det skriver SvD:s Daniel Björk, som menar att objektifieringen av män nu är så utbredd att den lär påverka mäns kroppsuppfattning.

Uppdaterad
Publicerad

Det amerikanska klädmärket Abercrombie & Fitch öppnade 2007 sin första butik i England, rakt över gatan från Gieves and Hawkes, den mest kända Savile Row-skräddaren. Går man förbi utanför i dag är det nästan alltid kö. Är det för att deras collegetröjor och jeans är så oerhört populära? Eller är det för att man får posera med två barbröstade manliga modeller vid ingången?

Jag tippar på det senare.

”Ju mer man tittar omkring sig desto mer ser man manliga överkroppar, till synes helt oreflekterat. Lite ögongodis helt enkelt.” Det skriver SvD:s Daniel Björk, som menar att objektifieringen av män nu är så utbredd att den lär påverka mäns kroppsuppfattning.

Foto: MARY ALTAFFER/AP Bild 1 av 4

Allt fler manliga skådespelare, bland annat Taylor Lautner i Twilightfilmerna (här Twilight New Moon), är lättklätt blickfång på bioduken.

Foto: NORDISK FILM Bild 2 av 4

Sedan starten har klädkedjan Abercrombie & Fitch satsat på en avklädd marknadsföringsestetik. Vid ingången står manliga barbröstade modeller.

Foto: REMY DE LA MAUVINIERE/AP Bild 3 av 4

Kanske är det populära bylsiga gubbmodet, som här hos Billy Reid, en motreaktion.

Foto: STEPHEN CHERNIN/AP Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons
Annons