Manlig skönhet – industri med potential

Kedjan The art of shaving har en av sina 66 butiker i USA i Washington och riktar sig till en grupp som blivit allt intressantare för skönhetsindustrin – männen.

Under strecket
Publicerad
Skönhetsindustrin för män omsatte nära 30 miljarder dolla 2010 enligt analysföretaget Euromonitor. Men tillväxten är svag, med undantag för hudkrämer.

Skönhetsindustrin för män omsatte nära 30 miljarder dolla 2010 enligt analysföretaget Euromonitor. Men tillväxten är svag, med undantag för hudkrämer.

Foto: ÅSERUD, LISE
Annons

– Är det vanligt att två vuxna män snackar om de bästa ögonkrämerna över en tallrik laxmousse och lantbröd? undrar chefredaktören Daniel Peres i sin ledare i sommarnumret av magasinet Details.

Krogsamtalet, där Peres till vännens oförställda förvåning bekänt att han använder babyschampo, resulterade i ett temanummer om ”grooming” som män föredrar framför damtidningarnas ”beauty”. I något av en slump visade det sig att tusentals läsare hade röstat i en webbenkät om vilka produkter de föredrar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons