Annons
Recension

Manifesta 11, ”What people do for money: Some joint ventures”Högar av avföring i det prydliga Zürich

Mike Bouchet, ”The Zurich Load”, Löwenbräukunst.
Mike Bouchet, ”The Zurich Load”, Löwenbräukunst. Foto: Camilo Brau/Manifesta 11

Manifesta 11: Den ambulerande konstbiennalen är känd för att tänja på gränserna. I det på ytan så rena Zürich ställs en dag av stadens produktion av avföring ut på reningsverket. Doftfria är däremot röntgenbilderna som låter oss titta in i Michel Houellebecqs huvud.

Under strecket
Publicerad

Som ett porträtt av en stad och dess innevånare är Mike Bouchets ”The Zürich Load” svårslagbar. Verket som tillkommit i samarbete med Philipp Sigg vid Zürichs renhållningsverk består i torkat och sammanpressat skick av all den skit som stadens nästan 400 000 innevånare under en dag spolat ned i avloppssystemet.

Nästan lika påtagliga om än något mer abstrakta samt helt doftfria är de 3-dimensinella röntgenbilderna och provresultaten i ”Is Michel Houellebecq ok?” som Michel Houellebecq gjort vid Klinik Hirslanden. Eller ta Jon Kesslers ”The World is Coco (Clock)” som tillsammans med en urmakare tar den kinetiska skulpturen till en hantverksmässig extremt hög nivå.

Michel Houellebecq, ”Matière”, Helmhaus.

Foto: Wolfgang Traeger/Manifesta 11 Bild 1 av 3

På Manifestapaviljongen i Zürichsjön presenteras biennalens bärande tema: ”What people do for money”, som kopplar samtidskonsten till det vardagliga arbetslivet.

Foto: Wolfgang Traeger Bild 2 av 3

Sharon Lockharts fotografi av Duane Hansons installation ”Lunch break” från 1989. Både Lockharts fotografier och Duane Hansons skulpturer visas på Manifesta 11.

Foto: Sharon Lockhart/Scottish National Gallery of Modern Art Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons