Annons
X
Annons
X

Mångmiljonsatsning på bakgrundsmusik

Hissmusik, loungejazz och muzak är skällsord för de flesta, men skräddarsydd bakgrundsmusik är något helt annat. Svenska Soundtrack Your Brand siktar på att bli världsledande på området.

Av TT
I en modern galleria kan det spelas mängder med olika sorters musik. Vad som spelas beror bland annat på varumärket, målgruppen och klockslaget. Arkivbild
I en modern galleria kan det spelas mängder med olika sorters musik. Vad som spelas beror bland annat på varumärket, målgruppen och klockslaget. Arkivbild Foto: Fredrik Sandberg/TT

Bolaget har precis dragit in nästan 200 miljoner kronor i en ny investeringsrunda.

Idén med att låta musik påverka människor är långt ifrån ny. I hissen lugnar skvalet den orolige och på arbetsplatser ökar det produktionen. Muzak, som för övrigt är ett företag och inte bara ett begrepp, startade sin verksamhet i USA redan på 1930-talet. Men Soundtrack Your Brands affärsidé är att lyfta det konceptet åtskilliga snäpp. Grundarna Ola Sars och Andreas Liffgarden har jobbat högt upp i hierarkierna på strömningstjänsterna Beats Music och Spotify och därifrån kommer grundstenarna strömmad musik, spellistor och abonnemang. Den stora skillnaden är att målgruppen är företag och inte privatpersoner. Redan under tiden på Beats och Spotify fick de påstötningar från håll de kanske inte räknat med.

Det ska vara rätt musik för varumärket och deras kunder.

Annons
X

– Det var en mängd stora varumärken som hörde av sig och sa att de gillade produkterna och ville använda dem i butiker. Vi var inte licensierade för att sälja till företag och sa nog nej hundra gånger, men till slut vill man ju säga ja. När vi började titta på marknaden såg vi att konsumentsidan var helt digitaliserad, medan företagen var bortglömda. De spelade fortfarande cd-skivor till stor del, säger Andreas Liffgarden till TT.

Andreas Liffgarden och Ola Sars, grundare av företaget Soundtrack Your Brand. De upptäckte att strömmad musik till företag var en vit fläck på kartan. Foto: Stefan Holm

Det vi som konsumenter förstås vill veta är hur vi påverkas och varför en viss sorts musik är rätt i ett sammanhang och fel i ett annat. Soundtrack Your Brand har lagt ner stora resurser på att undersöka den saken, bland annat tillsammans med Handelns utredningsinstitut (HUI), berättar han.

– Det ska vara rätt musik för varumärket och deras kunder. Musikgenren är inte något vi utgår från utan det handlar om ifall varumärket vill vara modernt eller traditionellt, vill det vara ungdomligt eller modernistiskt? Vår metodik handlar inte om genrer som inte fungerar, traditionell hiphop och hårdrock kan mycket väl passa i många sammanhang. När vi hittat 600–800 låtar som passar ett varumärke portionerar vi ut dem över dagen. Vid lunchtid är det kanske mer upbeat än på morgonen och musiken på McDonalds på söndagseftermiddagarna när barnfamiljerna är där låter annorlunda än på fredagskvällarna då ungdomarna är där.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Affärsidén betyder också att upphovsmännen får betalt, något som säkert inte varit fallet förut när krogar och butiker spelat cd-skivor som i värsta fall varit piratkopierade. Samma sak om de kopplat in en mobil med en strömningstjänst.

    – Både jag och Ola kommer från musikbranschen och står på kompositörernas och artisternas sida. För oss är det superviktigt att rätt upphovsman får rätt betalt, och använder man konsumenttjänster som Spotify, Deezer eller Beats i en kommersiell miljö så blir det inte så.

    Annons
    Annons
    X

    I en modern galleria kan det spelas mängder med olika sorters musik. Vad som spelas beror bland annat på varumärket, målgruppen och klockslaget. Arkivbild

    Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 2

    Andreas Liffgarden och Ola Sars, grundare av företaget Soundtrack Your Brand. De upptäckte att strömmad musik till företag var en vit fläck på kartan.

    Foto: Stefan Holm Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X