Annons
X
Annons
X

Mångmiljonär på dataspel

Markus Persson har slagit spelvärlden med häpnad med sitt Minecraft. På ett drygt år har det sålts i fler än en 600 000 exemplar och gjort skaparen till mångmiljonär.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Minecraft är inte helt enkelt att beskriva. Det finns inga banor att klara av och inga stora bossar att döda i spelet. Det finns inget rollspelselement och det enda man som spelare ser av sin karaktär är ena armen när man klickar med musen. Det hela utspelas i en slumpgenrerad och till synes oändligt stor värld där varje träd, gräsplätt eller berg är uppbyggt av lika stora kuber. Ibland dyker det upp monster. Dem kan man döda. Det går också att hacka sönder delar av världen för att samla på sig olika typer av material.

Med materialet kan man sedan bygga – i princip vad som helst. Hängivna spelare har byggt allt från milslånga tågbanor till gigantiska tavlor där varje spelblock utgör en pixel i bilden – allt från en fullstor kopia av rymdskeppet Enterprise i Star Trek till en virtuell dator som faktiskt kan utföra enklare beräkningar.

– Jag är väldigt fascinerad och imponerad över det tålamod och den dedikation som många spelar Minecraft med. Själv brukar jag fastna med att gå vilse i grottsystem och slåss mot monster, säger Markus Persson, eller Notch som han kallar sig på nätet.– Att man skulle kunna bygga en dator i Minecraft hade jag tänkt på ett tag, så jag la lite tid på att göra Minecraft turingkomplett så att man skulle kunna bygga en dator i spelet. Sedan dröjde det inte länge innan någon faktiskt gjorde det också.

Annons
X

Markus Persson började bygga Minecraft på fritiden, vid sidan av sitt jobb som utvecklare på bildtjänsten Jalbum. När spelmotorn var någorlunda färdig, när det gick att gå runt i världen och ta bort och lägga till block som gräs och träd, lade han upp en hemsida för spelet och gjorde det tillgängligt för spelare.

Redan från start fanns tanken att kunna försörja sig på spelet som kostat 9,95 euro, lite drygt 90 svenska kronor, att köpa ända sedan dag ett. I början sålde Markus Persson bara ett par exemplar om dagen, men ganska snart började försäljningen klättra.

– När försäljningen var uppe i 15 om dagen tänkte jag att det här går ju faktiskt att leva på. Sen började det klättra till att ligga stadigt över 30 exemplar om dagen och det är en väldigt bra lön.

När det började närma sig flera hundra om dagen, omkring årsskiftet, började Markus Persson på allvar fundera på att säga upp sig från jobbet och satsa på Minecraft på heltid. Ett halvår senare gjorde han slag i saken.

Kort därefter kom en våg av publicitet om spelet, bland annat skrev spelutvecklarna Valve Software entusiastiskt om spelet på en av sina bloggar.

– Då började det dra iväg, men då var det inte så mycket wow-känsla kvar för mig. Det blev bara siffror, som i att det blev en ännu högre lön. Jag vågade aldrig lita på att det skulle stanna där uppe, säger Markus Persson.

Ett tag låg den stadigt omkring 10 000 exemplar – närmare en miljon kronor i daglig försäljning. När försäljningen ökade som snabbast var flaggade Paypal, som har hand om betalningarna för Minecraft, hans konto för suspekt verksamhet. Det var helt enkelt för mycket pengar i omlopp under för kort tid. I tre veckor kunde Markus Persson inte komma åt pengarna över huvud taget. Totalt har Minecraft sålts i omkring 600 000 exemplar, en försäljning på drygt 55 miljoner.

– Jag har bara stoppat in pengarna på banken och sparat dem. Det är först på senare tid som jag har verkligen har kunnat lita på att de finns där. Jag har fortfarande inte särskilt dyra vanor.

– För mig var det en större känsla när jag fick mitt första jobb och när jag för första gången hade pengar kvar på kontot när nästa lön kom.

Vad hoppades du på när du lanserade Minecraft?

– Jag hade som mål att komma upp i kanske 50 om dagen, så att jag skulle kunna leva på det och samla ihop pengar till nästa spel. Men tydligen blev det något slags snurr på det hela.

Det finns nästan hur många indiespel som helst. Varför blev det snurr på just Minecraft?

– Det är väl en kombination av tur och talang. Men rent spelmässigt tror jag att det handlar om att det blir en väldigt personlig upplevelse att spela Minecraft. Spelet i sig är egentligen ganska kaotiskt och slumpmässigt. Och det är upp till spelaren att skapa sina egna unika upplevelser.

– Dessutom verkar det vara roligt för många att prata om det och dela med sig av sina skapelser.

Det finns flera forum där spelare diskuterar Minecraft, spelet har en egen wikisajt och på Youtube verkar det närmast finnas ett oändligt utbud av filmer som spelare gjort på sina skapelser inne i Minecraft.

Tills alldeles nyligen drev Markus Persson Minecraft från en enskild firma. Nu har han bildat aktiebolag, anställt flera personer och från december kommer det nystartade företaget Mojang att sitta i ett kontor på Södermalm i Stockholm.

– Jag kommer att jobba vidare med Minecraft i ett bolag och via Mojang kommer vi att göra andra projekt. Till en början kommer vi att satsa på ett spel som jag och min nyblivna kollega pratat om länge.

– Givetvis känner jag ett stort ansvar att utveckla färdigt Minecraft, inte bara mot de som köpt spelet utan också mot mig själv. Som det känns nu har jag bara skrapat på ytan till vad Minecraft kan bli, så det kan ta ett tag. Men så länge det finns folk som spelar det kommer jag att hålla liv i det.

Även om aktiebolaget är ett av landets färskaste tillskott i spelbranschen är Markus Persson ingen nykomling i spelvärlden. Han har bland annat arbetat i drygt fyra år med att utveckla spel på webbspelsajten King.com. Men det är på fritiden han skapat de flesta av sina spel. Många av dem har varit bidrag till några av de många spelutvecklingstävlingar som finns på nätet. Bland annat har Markus Persson vunnit Java 4K Programming Contest, där spelen inte får vara större än 4 kilobyte och koden således måste vara väldigt optimerad. Andra har varit mer ambitiösa projekt. Bland annat var Markus Persson med och utvecklade onlinerollspelet Wurm Online fram till 2007.

– De första som köpte Minecraft gjorde det nog inte så mycket för själva spelet utan för att de ville stötta projektet och visa sitt stöd för indiespelutveckling. Men det fanns säkert några som tyckte att det var värt pengarna också.

Är det en strategi ni kommer att fortsätta med, att ta betalt för spelet tidigt i utvecklingen?

– Jag tycker att det är en intressant modell. Det är ett bra sätt att göra att spelarna känner sig mer involverade i utvecklingen. Planen är att bygga en liknande relation med spelarna nu. Vi tänker vara öppna med våra planer och blogga mycket.

Tror du att den hade funkat för fem år sedan?

– Att bara lägga upp en enkel webbsida och ta betalt, det hade inte funkat för fem år sedan. Det var en helt annan attityd då, både till att betala för spel på internet och till indiespel.

– Jag både hoppas och tror att utvecklingen kommer att fortsätta. Jag vill att folk ska kunna göra spel och tjäna pengar på det, så att det inte blir som poesi – där möjligheterna att tjäna pengar på sitt kulturella uttryck är minimala.

Läs mer:

Annons
Annons
X
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X