X
Annons
X

Oskar Sjöström: Mångkultur bland det svenskaste som finns

Det samhälle som i början av 1800-talet skildrades i ”Ett år i Sverige” utgör en mycket annorlunda värld än det enhetliga ursprungsland som SD gärna vill föreställa sig. Här var det snarast summan av alla löst sammanhållna avvikelser som ansågs utgöra nationens storhet.

Uppdaterad
Publicerad
Vinjettbilden till planschverket ”Ett år i Sverige”, som utkom 1827–35.
Vinjettbilden till planschverket ”Ett år i Sverige”, som utkom 1827–35.

I dag har det gått ett år sedan riksdagsvalet. Trots att det resulterade i regeringsskifte har mycket av det politiska intresset i valutgångens spår varit riktat mot Sverigedemokraternas framgångar och hur dessa bör ­bemötas och/eller motverkas. Samtidigt har partiet och dess anhängare – med segersötman i munnen och opinionsmätningarnas ensidiga medvind i ryggen – det gångna året kostat på sig att vara mer ideologiskt offensiva och frispråkiga än tidigare. Betänk bara det faktum att Jimmie Åkesson innan sitt sommartal för ett par veckor sedan (29/8) på scen och inför tv-kamerorna framförde det vitmaktanstrukna punkrockbandet Ultima Thules ”Fädernesland”. Det hade varit omöjligt samma datum i fjol. Bland annat lät det så här:

Vinjettbilden till planschverket ”Ett år i Sverige”, som utkom 1827–35.

Bild 1 av 2

Man och kvinna i lokalklädnad, i dag kallad ”folkdräkt”, till skillnad från den moderna likformiga klädseln som präglar vår tid. Bruket av slöja eller huvudduk – lokalt kallad magd, valk eller klut – var gängse för kvinnor i Sverige innan industrialiseringen. Plansch ur "Ett år i Sverige".

Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X