Annons
Krönika

Martin Jönsson:Mångfald så in i Norden

Häromveckan prydde The Economist sitt omslag med en hjälmförsedd viking och rubriken ”The Next Supermodel”. De tycker att fler borde titta på Norden, både när det gäller samhällsmodell, innovationskraft och kulturell kreativitet.

Uppdaterad
Publicerad

The Economists bild av den nordiska kulturen för ett par tre decennier sedan var inte smickrande. Då var regionen ”kulturellt efterbliven” – och de få ikoner som trots allt kom fram bidrog bara till att ytterligare accentuera profillösheten.

I dag är det annorlunda. Tidningen räknar upp de kulinariska sensationerna på Noma, svenska musikproducenter i Hollywood, Tallest Man on Earth och hela det svenska deckarundret, från Larsson till Läckberg. Världen tittar på Norden och låter sig inspireras – ta bara David Finchers nya tv-serie ”House of cards”, som är tydligt färgad av serier som ”Borgen” och ”Brottet” – istället för tvärtom.

Annons
Annons
Annons