Mängder av klagomål mot Klarnas fakturor

Det hajpade it-bolaget Klarna kritiseras av en mängd kunder. Många uppger att de får fakturor med påminnelseavgifter och inkassokrav direkt, utan att ha nåtts av någon originalfaktura. Konsumentverket är kritiskt till Klarnas fakturerings­metoder av ­flera skäl och granskar just nu om bolaget uppträder lagenligt.

Under strecket
Publicerad
KLARNA (MONTAGE)
Foto: KLARNA (MONTAGE)
Annons

Betaltjänstbolaget Klarna har länge hyllats som ett svenskt superbolag som de senaste åren växt kraftigt. Bolaget fick nyligen in pengar i en nyemission från några av Sveriges mest välkända riskkapitalister, som Altors grundare Harald Mix och EQT:s vd Thomas von Koch. Nytt kapital behövdes för att finansiera bolagets expansion i Tyskland.

Men en rad personer som hört av sig till SvD Näringsliv menar att bolaget sysslar med tveksamma affärsmetoder. En bankman berättar om hur han vid ett flertal tillfällen handlat via Klarna och fått påminnelsefaktura innan han fått någon ordinarie faktura. Just det här är det många läsare som hör av sig till SvD Näringsliv om.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons