Annons

”Många vill tjäna pengar på så kallat näthat”

Både företag och organisationer vill tjäna pengar på så kallat näthat. Men allt de har att komma med är tomma hot och ett tomt försvar. Det fungerar bra att försvara sig själv, helt gratis, skriver Anya Alenberg, som jobbar med integritetsfrågor hos Bahnhof.

Publicerad
Anya Alenberg
Anya Alenberg Foto: Cici Brodén

Nyligen lanserade Telenor något som heter Nätfrid tillsammans med Affinion International, ett företag som hjälper andra företag att öka värdet på existerande kundrelationer. Nätfrid marknadsförs med samma argument som näthatsförsäkringarna, att de hjälper dig att ta bort kränkande kommentarer på nätet eller återta ett hackat konto. Skillnaden är att Telenors tjänst är gratis för deras inloggade kunder. Man måste alltså betala för de enkla tipsen genom att bli kund. När man väl förstår vad tipsen går ut på inser man – på samma sätt som med vissa försäkringar mot näthat – att det är lätt att vidta alla åtgärder själv i stället.

Anya Alenberg

Foto: Cici Brodén Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons