Annons

”Många verkar få sin politiska åsikt via memes”

Tyler Siudzinska Whayman, 16 och Lucas Jansson, 16 år.
Tyler Siudzinska Whayman, 16 och Lucas Jansson, 16 år. Foto: Simon Rehnström

Sociala medier, memes och Youtube-profiler sätter agendan för ungas uppfattning om världen i större utsträckning än traditionella nyhetsmedier. Därför är det viktigt att undervisa om sambanden mellan journalistik och demokrati, menar gymnasieläraren Helena Yllfors.

Publicerad

Terminen lider mot sitt slut och förstaårseleverna på LBS Kreativa gymnasium i Johanneshov skriver på sina uppsatser i ämnet Medier, samhälle och kommunikation. De ska granska och analysera olika länders mediekonglomerats påverkan på samhället. Vad får det till exempel för konsekvenser för den amerikanska demokratin att några få storbolag äger nästan samtliga av landets medier?

För Helena Yllfors som är medie- och engelsklärare på skolan är demokratifrågan en självklar ingång till journalistiken – som hon upplever ifrågasätts allt mer av unga i dag. Hon har undervisat i ämnet i åtta år och märker en stor skillnad i elevers attityd till medier och journalistik.

Helena Yllfors är lärare på LBS Kreativa gymnasium i Stockholm.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 3

Helena Yllfors är lärare vid LBS Kreativa Gymnasium. Hon vittnar om de många utmaningarna som hon stöter på i sin undervisning om media och journalistik.

Foto: Simon Rehnström Bild 2 av 3

Tyler Siudzinska Whayman, 16 och Lucas Jansson, 16 år.

Foto: Simon Rehnström Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons