Många passagerare slarvar med bältet

Att åka buss är det säkraste sättet att färdas på landsväg. Men när olyckan väl sker så kan många skadas eller förolyckas. – Olyckan utanför Arboga är en av de värsta i modern tid, konstaterar Svenska Bussbranschens Riksförbunds förbundsdirektör Jan-Erik Kjellberg.

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

Kjellberg konstaterar att det inte finns något säkrare sätt att färdas på vägarna än att åka buss.
– Skaderisken är åtta gånger större för bilister och 144 gånger större för mc-förare och mopedister. Det visar den officiella olycksstatistiken, säger han.
De flesta bussar som rullar på landets vägar saknar bälten för passagerarna. Men enligt uppgifter ska den olycksdrabbade bussen varit utrustad med säkerhetsbälten.
– I takt med att bussparken förnyas kommer allt fler bussar att vara försedda med säkerhetsbälten. Från branschen arbetar vi hårt för att passagerna ska använda de säkerhetsbälten som finns. Vi uppmanar bussbolagen att upplysa passagerna om att det är enligt lag finns en skyldighet att använda bältena, säger Kjellberg.

En studie som presenterades i november visade på säkerhetsbrister i busstrafiken, bland annat var det allt för få passagerare som satt bältade under färden.
Studie visade att drygt hälften (63 procent) av de bussar som ingick i undersökningen var utrustade med bälten på samtliga platser. I genomsnitt satt 40 procent av passagerarna fastspända under färden i de bussar som var utrustade med bälten.

Annons
Annons
Annons