”Många oroar sig för antalet likes”

Många elever känner stor stress över sociala medier. På Frölunda­skolan i Göteborg diskuterar man problemen under lektionstid.

Aisha, Elin, Elias och Blendi tycker att fler skolor borde diskutera vad som händer på sociala medier.
Aisha, Elin, Elias och Blendi tycker att fler skolor borde diskutera vad som händer på sociala medier. Foto: Peter Claesson

När SvD Junior besöker Frölundaskolan i Göteborg är klassen mitt uppe i att diskutera youtubers. Vilka är bra? Vilka är dåliga? Varför?

Klassen har diskuterat frågor som rör sociala medier sedan ­slutet av förra året. Nu, när ett nytt läsår precis börjat, ska arbetet fortsätta.

– Vi pratar om allt möjligt. Om ­Instagram, Snapchat, Youtube, stress, likes och antal följare, ­berättar Blendi.

Flera undersökningar visar att många barn och ungdomar ­känner sig stressade av sociala medier. Den psykiska ohälsan har ökat och flera elever på Frölunda­skolan tror att just sociala ­medier är en av anledningarna till det.

– För typ 20 år sedan fanns inte sociala medier. Nu är det många som oroar sig för antalet likes till exempel, säger Aisha.

Klassen diskuterar olika youtubers tillsammans med läraren Annika. Vad är en bra youtuber? Vad ska man inte göra? Frågorna är många. Foto: Peter Claesson

– Många youtubers ser ut att leva perfekta liv. De tränar ­mycket och är smala. Det kan vara jobbigt och man kanske ­känner att man inte är så fin själv, säger Elin.

– I stort sett alla ungdomar ­använder sociala medier. Och särskilt på Instagram finns det många influencers som lägger upp fina bilder och filmer på sig själva, maten de äter eller dyra saker. Det är lätt hänt att man jämför sig med de här "perfekta liven", säger Elias.

Diskussionerna i klassrummen har varit värdefulla, menar eleverna. Att dela erfarenheter med varandra, och kanske framför allt få veta att man inte är ensam med sina tankar, har varit väldigt viktigt.

– För ett par år sedan brukade jag lägga upp bilder på mig själv, men det var jobbigt. Jag funderade över hur många likes jag fick, varför jag fick fler eller färre likes på vissa bilder. Det har varit bra att prata om den här stressen. Vi har kunnat ge varandra tips, ­säger Blendi.

Eleverna hoppas nu att fler skolor ska ta de här problemen på allvar och införa liknande klassdiskussioner. De tror att det är viktigt att redan i tidig ålder ta tag i de här problemen. De har också tips på hur den som mår dåligt av ­sociala medier kan göra.

– Radera dina appar eller ta åtminstone en paus, var stolt över dig själv och försök förstå att likes inte spelar någon roll. Lägg din tid på annat du tycker om. Det finns viktigare saker än ­sociala medier, säger Blendi.

Diskussionerna i klassrummet har varit värdefulla, tycker eleverna. Foto: Peter Claesson

Aisha, Elin, Elias och Blendi tycker att fler skolor borde diskutera vad som händer på sociala medier.

Foto: Peter Claesson Bild 1 av 3

Klassen diskuterar olika youtubers tillsammans med läraren Annika. Vad är en bra youtuber? Vad ska man inte göra? Frågorna är många.

Foto: Peter Claesson Bild 2 av 3

Diskussionerna i klassrummet har varit värdefulla, tycker eleverna.

Foto: Peter Claesson Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X