Många barn åker elscooter – regler saknas

Roligt, farligt eller både och? Elscootrar har blivit jättepopulära. "Man ska inte göra det utan att föräldrarna vet", tycker Ida.

Svea berättar att många i klassen testat elscootrarna. ”Jag hade åkt vanlig sparkcykel så jag ville se skillnaden”, säger hon.
Svea berättar att många i klassen testat elscootrarna. ”Jag hade åkt vanlig sparkcykel så jag ville se skillnaden”, säger hon. Foto: Adam Wrafter

I Stockholm där kompisarna Svea och Ida bor började de eldrivna sparkcyklarna plötsligt dyka upp överallt.

– Det såg kul ut när alla bara svischade förbi, säger Ida.

Elscootrarna står parkerade på trottoarer runtom i staden och man hyr dem genom en app.

Enligt företaget som hyr ut elscootrarna måste man vara 18 år för att få använda dem. Men trots det används de av många barn.

Svea och Ida har testat tillsammans med vuxna och tyckte att det var kul.

– Jag tänkte att det skulle vara som en vanlig sparkcykel men det var rätt jobbigt att sparka så man behövde använda elen, säger Ida.

– Det går mycket fortare än man tror, säger Svea.

Det är lätt att hyra en elscooter trots att man är under 18 år, säger Svea och Ida. Foto: Adam Wrafter

De har testat att åka på ­innergårdar och småvägar. Men de vet att många­andra barn hyr el­scootrar själva efter skolan, flera gånger i veckan, och åker på ­gator med mycket trafik.

Båda säger att det är lätt att hyra en elscooter trots att man är under 18 år, så länge man har ett kontokort. Det tycker de inte är bra.

– Man ska absolut inte göra det i smyg utan att föräldrarna vet det, säger Ida.

Tjejerna tror att det kan vara farligt om man inte är van att åka elscooter och kör väldigt fort.

– Det är väldigt svårt att svänga, svårare än med en vanlig sparkcykel, säger Svea.

Trenden med elscootrar har exploderat i Stockholm. Tidigare diskuterades det om cyklarna skulle förbjudas, men nu är politikerna mer positiva. Foto: Adam Wrafter

Varför tror ni att de har blivit så populära?

– Många har nog inte provat el­scooter förut och då verkar det coolt. Det är också väldigt kul, ­säger Ida.

– Ja, och det är miljövänligare än att åka bil, men jag tror det går fortare att åka buss, säger Svea.

Peter Enell är polis i Stockholm och säger att det finns flera ­risker med att barn kör runt på ­el­scootrarna.

– Det är lätt att köra omkull och man måste kunna bromsa. Barn har svårare att upptäcka saker som dyker upp längs vägen, säger han.

Men enligt lagen finns det ingen åldersgräns för när man får använda dem. Eftersom elscoot­rarna har blivit populära så snabbt har det inte hunnit skapas några ­regler än.

Det är lag på att den som är yngre än 15 år måste ha hjälm. Foto: Adam Wrafter

– Det är ett jätteproblem, tycker Peter Enell.

Svea och Ida har en idé om hur de tycker att regler borde se ut:

– Om man åker själv ska man vara över 18, men i en förälders sällskap kanske det räcker att man är över 10 år, tycker Svea.

Svea berättar att många i klassen testat elscootrarna. ”Jag hade åkt vanlig sparkcykel så jag ville se skillnaden”, säger hon.

Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 4

Det är lätt att hyra en elscooter trots att man är under 18 år, säger Svea och Ida.

Foto: Adam Wrafter Bild 2 av 4

Trenden med elscootrar har exploderat i Stockholm. Tidigare diskuterades det om cyklarna skulle förbjudas, men nu är politikerna mer positiva.

Foto: Adam Wrafter Bild 3 av 4

Det är lag på att den som är yngre än 15 år måste ha hjälm.

Foto: Adam Wrafter Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X