Annons
X
Annons
X

Management-guru: Fly konkurrens för blå ocean

Premium

Hon är rankad som världens tredje främsta managementtänkare. Enligt Renée Mauborgnes teori, kallad ”Blue ocean”, går företag miste om tillväxt och lönsamhet genom att vara kvar på den marknad där deras konkurrenter också finns.

– Man har inte behövt tänka särskilt strategiskt här tidigare men nu har behovet hunnit ikapp, säger hon till SvD.

Det handlar inte om att vara först på en marknad, utan om att vara första med att göra rätt, säger Renée Mauborgne.
Det handlar inte om att vara först på en marknad, utan om att vara första med att göra rätt, säger Renée Mauborgne. Foto: Tomas Oneborg

Den så kallade ”Blue ocean”-strategin går ut på att få företag att bryta sig ut ur konkurrensen på etablerade marknader, så kallade röda oceaner, där produkter och tjänster tenderar att bli likriktade och fokus läggs på prispress, vilket minskar marginalerna. I stället bör de satsa på att skapa nytt marknadsutrymme, en så kallad blå ocean, där de utifrån fokus på kundvärde skapar ett unikt, differentierat erbjudande.

Det handlar inte om att vara först på en marknad, utan om att vara första med att göra rätt, säger Renée Mauborgne.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 3

Kan företag som Ikea och H&M – svenska typexempel på blue ocean-företag – fortsätta att förlita sig på billig produktion?

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 3
Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X