X
Annons
X

Män vill helst läsa om andra män

Feelgood-litteratur med herrar som huvudpersoner är presumtiva försäljningssuccéer. Men det krävs också humor och lite folkbildning för att männen ska lockas.

Överallt i staden har vi sett hans nacke. Och vi vet vid det här laget att silverräven på bokomslaget heter Ove. En vanlig surgubbe, en ordningsman, ett manligt öde så gott som något. Bakom berättelsen "En man som heter Ove" finns romandebuterande författaren Fredrik Backman, som har mejslat fram sin "gubbe" genom otaliga bloggposter på Cafe.se. Ove har roat och charmat sina läsare, blivit en litterär försäljningsraket – dock omkörd av Jonas Jonassons "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".

Den sistnämnda har enligt förlaget sålts i fyra miljoner exemplar och blir till årsskiftet även film. Litterära uppföljare till båda dessa kassaframgångar kommer att lanseras under hösten, men den här gången har både Backman (
"Min mormor hälsar och säger förlåt") och Jonasson ("Analfabeten som kunde räkna") valt kvinnliga huvudpersoner. Något som sannolikt kommer att påverka försäljningssiffrorna negativt.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X