Annons
X
Annons
X

”Man skriver om sådant som betyder något”

Poesi på schemat fick Årsta-eleverna att skriva egna dikter. På Kul1415-dagarna i Kungsträdgården deltog tusentals elever i utställningarna som är resultatet Kulturförvaltningens satsning på barn och unga.

(uppdaterad)
Skolprojekt
Vincent Byman, Otto Sissokho, Noa Chahine och Elias Forsén som går i femte klass på Årstaskolan har lärt sig att uppskatta poesi genom projektet ”Livsviktigt” som löper som en röd tråd genom undervisningens olika ämnen.
Vincent Byman, Otto Sissokho, Noa Chahine och Elias Forsén som går i femte klass på Årstaskolan har lärt sig att uppskatta poesi genom projektet ”Livsviktigt” som löper som en röd tråd genom undervisningens olika ämnen. Foto: CECILIA BURMAN

På stora scenen sjunger Kristin Amparo, på gräset dansar barn och unga, ur en högtalare hörs en dikt läsas upp. Kungsträdgården i Stockholm osar av aktivitet. Här har 15 000 elever från skolor i Stockholms närområde samlats för att ställa ut sina verk och dela med sig av sina berättelser under två dagar.

Det är resultatet av den satsning som Kulturförvaltningen gjort för barn och unga under de senaste två åren. För att nå sin målgrupp har man valt att samarbeta med Stockholms skolor, och initierat projekt som lärare kunnat använda i sin undervisning.

Ett av projekten har inneburit att skolelever fått skriva egna böcker under temat “Mitt Stockholm” som visas upp i Bokgalleriet. Elisabeth Söder som har arbetat med bokprojektet är imponerad över elevernas engagemang.

Annons
X
Foto: CECILIA BURMAN

– Det har suttit ungdomar här och läst hela dagarna, inte bara sina egna böcker, utan andras, säger Elisabeth Söder.

En observation hon och många lärare gjort är att ungdomarna som fått skriva egna berättelser, och nått ut med dem, också varit mer benägna att ta del av andras.

– Lärarna har sagt att de genom projektet har upptäckt andra sidor hos en del elever som i det här projektet blommar ut, berättar Elisabeth.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Man skriver om sådant som betyder något.

    Knutbyskolan gjorde en bok där man tagit sig an alfabetet utifrån ett Rinkeby-perspektiv. Foto: CECILIA BURMAN

    Närmare 600 klasser från förskoleklass till och med gymnasiet har varit med i skrivprojektet.

    I Bokgalleriet finns närmare 600 böcker som rymmer elevernas berättelser, poesi och sagor. De finns även digitalt på skolornas hemsidor, men många har kommit hit för att se, känna på och läsa boken i fysisk form.

    Det övergripande temat är ”Mitt Stockholm”, med tre underkategorier: Envishet och mod, långt borta och nära, och gränser. Texterna har skrivits på 20 olika språk, bland annat grekiska, arabiska, bengaliska, somaliska, persiska, uzbekiska, spanska, engelska och ryska.

    Anna Klynning som ansvarar för projektet på kulturförvaltningen vill fortsätta med arbetet om möjligt.

    – Det har varit två härliga år, och det känns viktigt att eleverna har fått komma i kontakt med ett riktigt förlag och blivit tagna på allvar. De behöver arenor utanför skolan också för att utvecklas och bli inspirerade, säger Anna Klynning.

    Foto: CECILIA BURMAN

    Tidigare på dagen på en av scenerna hade Årstaskolan uppläsning av ”Livsviktig poesi”. Otto Sissokho som går i årskurs 5 läste då upp en dikt som handlade om hans mamma som gick bort när han var tre år gammal. Vilket berörde många av åhörarna. Det intygar Ottos lärare i svenska, John Oskarsson.

    – Det var mäktigt, jag har aldrig hört någon läsa så bra, säger John.

    Otto läste senareäven upp en kompis dikt med titeln ”Tiden stannar”, skriven av Noa Chahine. Bilden av vad poesi är har utmanats under arbetet i skolan.

    – Förut tänkte jag på gamla gubbar som satt och läste dikter, men vi har lyssnat på tal och testat på olika former av poesi, som haiku, rim och upprepningar. Sedan har vi skrivit själva.

    Nu har han en helt annan inställning till poesi och tal.

    – Man skriver om sådant som betyder något, säger Otto Sissokho.

    15 000 elever och lärare kom till Kungsträdgården den 20-21 maj för att ställa ut och delta i Kul1415 som avslutar kulturåret för barn och unga i Stockholm. Foto: CECILIA BURMAN
    Annons
    Annons
    X

    Vincent Byman, Otto Sissokho, Noa Chahine och Elias Forsén som går i femte klass på Årstaskolan har lärt sig att uppskatta poesi genom projektet ”Livsviktigt” som löper som en röd tråd genom undervisningens olika ämnen.

    Foto: CECILIA BURMAN Bild 1 av 13

    Knutbyskolan gjorde en bok där man tagit sig an alfabetet utifrån ett Rinkeby-perspektiv.

    Foto: CECILIA BURMAN Bild 2 av 13

    15 000 elever och lärare kom till Kungsträdgården den 20-21 maj för att ställa ut och delta i Kul1415 som avslutar kulturåret för barn och unga i Stockholm.

    Foto: CECILIA BURMAN Bild 3 av 13

    Målningar av elever i Lillholmsskolan.

    Foto: CECILIA BURMAN Bild 4 av 13
    Foto: CECILIA BURMAN Bild 5 av 13

    Anna Klynning från kulturförvaltningen och Elisabeth Söder på utbildningsförvaltningen har varit engagerade i Kulturåret för barn och unga.

    Foto: CECILIA BURMAN Bild 6 av 13
    Foto: CECILIA BURMAN Bild 7 av 13
    Foto: CECILIA BURMAN Bild 8 av 13
    Foto: CECILIA BURMAN Bild 9 av 13

    Anna Klynning från kulturförvaltningen och Elisabeth Söder på utbildningsförvaltningen har varit engagerade i Kulturåret för barn och unga.

    Foto: CECILIA BURMAN Bild 10 av 13

    Knutbyskolan gjorde en bok där man tagit sig an alfabetet utifrån ett Rinkeby-perspektiv.

    Foto: CECILIA BURMAN Bild 11 av 13
    Foto: CECILIA BURMAN Bild 12 av 13

    15 000 elever och lärare kom till Kungsträdgården den 20-21 maj för att ställa ut och delta i Kul1415 som avslutar kulturåret för barn och unga i Stockholm.

    Foto: CECILIA BURMAN Bild 13 av 13
    Annons
    X
    Annons
    X