Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Analys

Jonas Fröberg: Man ska aldrig räkna ut Victor Muller

Vad innebär det senaste Kina-avtalet för Saab? SvD:s Jonas Fröberg reder ut frågetecknen.

Vad innebär avtalet?

Med tanke på det turbulenta läge som varit måste vi här verkligen skilja på vad som är riktigt säkert – och vad som fortfarande är under förhandling.

Det rör sig om två helt olika avtal. Ett för att kunna kickstarta fabriken. Det andra för att säkra finansiering på lite längre sikt.

Annons
X

Det första avtalet innebär att den stora bildistributören Pang Da ger Saab en stor förskottsbetalning på 270 miljoner kronor för runt 1300 Saabbilar. Pang Da har redan betalat och ska börja få bilarna i september för att säljas på Kinamarknaden. Det finurliga här är att det inte behövs tillstånd från de kinesiska myndigheterna – det som den förra affären med Hawtai föll på. Bilförsäljning är Pang Da:s dagliga levebröd och då behövs heller inga tillstånd för att föra ut de pengarna ur Kina.

Saab kan få ytterligare drygt 15 miljoner euro (100 miljoner kronor) inom en månad genom att Pang Da köper ännu fler bilar, men Pang Da har bara förhandlat med Saab/Spyker i tre dagar och de ville ha en månad till för att undersöka det mer.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Sammanfattningsvis innebär det första avtalet 270 miljoner kronor in på kontot – och eventuellt drygt 100 miljoner kronor till (Det skulle totalt bli 45 miljoner euro).

    Det andra avtalet är på längre sikt. Det är ännu bara en avsiktsförklaring och den handlar om att Saab och Pang Da ska bilda ett samägt bolag som ska producera bilar i Kina om ett par år. Om det blir verklighet köper Pang Da in sig med 65 miljoner euro, cirka 600 miljoner kronor i Saab och får då äga 24 procent. Men allt detta kräver nu en process av så kallade due diligence, alltså att bolagen gås igenom noggrant. Och ingenting är färdigt.

    Ett sambolag och biltillverkning ska också godkännas av Kinas mäktiga superdepartement NDRC (Nationella reform- och utvecklingskommissionen). Dessutom ska även svenska regeringen, Europeiska Investeringsbanken och GM godkänna det. Dessutom måste Saab hitta en partner som rent ska tillverka bilarna. Så det är ännu osäkert om det blir av.

    Kan Saab starta fabriken nu?

    – Det beror på om leverantörerna låter sig övertygas om att de ska börja leverera. Lite förenklat måste Saab få kortsiktig finansiering på 800 miljoner kronor från tre håll: Och än har man bara fått från två håll.

    Saab får nu in 270 miljoner kronor från Pang Da.

    Man får in ytterligare 270 miljoner kronor i lån från en av delägarna i Spyker/Saab – fonden Gemini. Det innebär att man får in 540 miljoner kronor i kortsiktigt kapital.

    Saab väntar ännu på besked om när de kan lyfta ytterligare 260 miljoner kronor från sitt EIB-lån – det som är den sista pusselbiten för att komma upp till 800 miljoner kronor. Muller själv sade i dag att det krävs 800 miljoner kronor (90 miljoner euro) för att starta produktionen – och att de då också måste ha låneutbetalningen från EIB.

    När får de pengar från EIB då?

    – Det visst Muller inte.

    När kan man starta fabriken då?

    – Det beror på när EIB-pengarna kommer, men framförallt på förhandlingarna med leverantörerna.

    Vilka är egentligen Pang Da?

    – Det är Kinas största kedja av bilhandlare – tänk ungefär Kinas Bilia. De har funnits i tio år och sålde 470 000 bilar förra året på 1 100 återförsäljare. De börsintroducerades för bara tre veckor sedan och fick då, enligt Muller, in 1 miljard dollar. Det skulle innebära ett stort lyft för Saab – som då också i princip måste bygga upp sitt varumärke från grunden i Kina – eftersom man sålt väldigt få bilar där tidigare.

    Varför föll Hawtaiaffären?

    – På grund av att de inte fick tillstånd från Kinas myndigheter i tid – säger Victor Muller. På grund av att den finansiella situationen inte gick att lösa, säger Hawtai. Antagligen ligger det något i båda svar.

    Antonov då?

    – Han är fortfarande intresserad, men väntar fortfarande på svar från EIB om huruvida han får gå in som ägare eller inte. Han vill gå in och äga nära 30 procent och har sagt att han kan tänka sig att gå in med 1 miljard kronor.

    Är Saab räddat nu?

    – Det enda som är klart är att de får in 270 miljoner kronor och att de får ytterligare 270 miljoner från investeringsfonden Gemini. Allt annat ska förhandlas och det krävs många tillstånd. Men den senaste veckan visar också att man aldrig ska räkna ut Victor Muller.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X