Annons

”For Forest – the unending attraction of nature”Man ser inte fotbollsplan för alla träd

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium från läktarplats.
Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium från läktarplats. Foto: Gerhard Maurer

Trädet är en metafor för livet självt, ett motiv som återkommer i många kulturers konst och mytologi. När skogar brinner ligger det i tiden att träd blir ett tema i konsten. På en idrottsarena i Österrike ställs trädet i fokus så drastiskt som aldrig någonsin förr.

Under strecket
Publicerad

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, Klagenfurt, Österrike.

Foto: Gerhard Maurer Bild 1 av 4

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, drönarfoto.

Foto: UNIMO Bild 2 av 4

Max Peintner, ”The unending attraction of nature”, blyertsteckning 1970–71 kolorerad av Klaus Littmann.

Foto: Stadtgalerie Klagenfurt Bild 3 av 4

Klaus Littmann, ”For Forest” i Wörthersee Stadium, Klagenfurt, Österrike.

Foto: Gerhard Maurer Bild 4 av 4

Påve Franciskus har kallat biskopar från de nio länder som gränsar till det brinnande Amazonas till ett möte i Rom. Den första söndagen i oktober inleds miljökonferensen ”Amazonia: new paths for the church and an integral ecology” i Vatikanen till den högerpopulistiske brasilianske presidenten Jair Bolsonaros och hans hejdukars förtret.

Alldeles nyligen, dagarna innan Greta Thunberg talade inför FN, publicerades ett filmklipp med henne och den brittiske klimataktivisten och Guardiankolumnisten George Monbiot. ”Det finns en magisk maskin…”, säger de i klippet, ”…som suger ut koldioxid ur luften… och som bygger sig själv. Den kallas: träd.”

Annons
Annons
Annons