Män och kvinnor faller för samma doft i parfymbutiken

After shave-dofter på herrhyllan, parfymflaskor på damhyllan. Så ser det ut i luktegottaffären. Men att dofterna skulle vara klart manliga respektive kvinnliga är ett försäljningstrick. När studenter fick välja parfym till sig själva och sedan till sin partner valde de samma doft.

Under strecket
Publicerad
Parfymindustrin delar upp sina dofter som kvinnliga respektive manliga, men Anna Lindqvists studier visar att unisexdoften går hem hos flest.

Parfymindustrin delar upp sina dofter som kvinnliga respektive manliga, men Anna Lindqvists studier visar att unisexdoften går hem hos flest.

Foto: TOR JOHNSSON
Annons

För flera år sedan kände Anna Lindqvist att hennes vän Maria använde en ny parfym. Vilken doft var det? Min pojkväns, svarade Maria och visade flaskan. De enades om att båda gillade doften även på en kvinna och sedan var det inget mer med det.

Många år senare skulle Anna Lindqvist hitta ett ämne för sin doktorsavhandling i psykologi och erinrade sig vännens parfymval. Kan man testa om lukter är könskodade? Jodå, tyckte handledaren och Anna inledde en serie experiment. Försökspersoner fick i tre olika studier lukta på vanligt förekommande parfymer för kvinnor och män utan att veta parfymernas namn eller om de i butiken såldes som kvinnliga respektive manliga dofter. De fick heller inte se flaskan eller andra kännetecken.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons