Annons

”Man måste träna kondition för överkroppen”

Hallå där Mattias Svahn, före detta elitåkare i långloppscupen och längdskidtränare! Vad är nyckeln till ett lyckat långlopp?

Under strecket
Publicerad

Att träna överkroppen är viktigt för att lyckas i skidspåret, säger längdskidtränaren Mattias Svahn.

Foto: SEBASTIAN DAVIDSSON Bild 1 av 1

Att träna överkroppen är viktigt för att lyckas i skidspåret, säger längdskidtränaren Mattias Svahn.

Foto: SEBASTIAN DAVIDSSON Bild 1 av 1
Att träna överkroppen är viktigt för att lyckas i skidspåret, 
säger längdskidtränaren Mattias Svahn.
Att träna överkroppen är viktigt för att lyckas i skidspåret, säger längdskidtränaren Mattias Svahn. Foto: SEBASTIAN DAVIDSSON

– Det beror på vilken träningsbakgrund man har. För alla gäller att träna grenspecifikt, det vill säga muskelgrupper som är involverade vid skidåkning. Skidåkning har på senare tid handlat mycket om överkropp med mage och rygg, så det måste man träna ordentligt. Gå skidgång, ta korta kliv med korta stavar i kuperad terräng – gärna i ett elljusspår i en backe. Rullskidor är också bra. Har man inte provat förut så är ett tips att kolla med en lokal skidklubb, så man är på avskild plats och bär hjälm. Rullskidor ger bra uthållighetsstyrka för överkroppen. Stakningsmaskinen, roddmaskinen eller crosstrainern på gymmet är också bra som träning inför Vasaloppet. Självklart är det inte fel att springa eller cykla, men vill man att det ska gå bra på loppet så behöver man konditionsträning för överkropp.

Annons
Annons
Annons