Annons
X
Annons
X

”Man kan säga att vi letar fel hela dagarna”

Hon kunde ingenting om bilar, men är numera stationschef med klar agenda. För Petra Lindgren är kontakten med kunderna lika viktig som fordonen hon besiktigar.

Petra Lindgren förstår att kunderna är oroliga inför besiktningen: "Jag är också nervös när min bil ska besiktas. Men då är det mest prestationsångest, en rädsla att jag har missat något viktigt".
Petra Lindgren förstår att kunderna är oroliga inför besiktningen: "Jag är också nervös när min bil ska besiktas. Men då är det mest prestationsångest, en rädsla att jag har missat något viktigt". Foto: Claudio Bresciani/TT

Det har hänt mycket med bilprovningen sedan den avreglerades för sju år sedan. I dag finns en dryg handfull olika bolag på marknaden som konkurrerar om kundernas gunst och bilar. Det märks på bemötandet när du kommer till stationen med din bil. Kunden är i fokus.

–  Jag älskar människor och jag vill att alla ska känna sig sedda och trygga, säger Petra Lindgren, chef för Carspects station i Södertälje.

Det är nästan som att vara psykolog, förklarar hon. Det gäller att läsa av folk. Några vill vara med under besiktningen och veta allt. Andra vill bara få reda på resultatet efteråt, oavsett om det är bra eller dåligt.

Annons
X

–  Vi känner med dem som får en bil som de är beroende av underkänd, och samtidigt har dålig ekonomi och inte råd att laga den. Men för den skull kan vi inte vara ”snälla” och låta dem köra vidare med en trafikfarlig bil. Så vi förklarar läget och det accepterar de flesta.

Maja Lillnor O-lsen, Petra Lindgren och Annelie Fahlén på Carspect i Södertälje Foto: Claudio Bresciani/TT

Trafiksäkerheten och miljön ska kollas. Att bromsarna tar, att bilbältena sitter fast och att fjädring och däck är fullt fungerande, bland annat. Det går aldrig att tumma på reglerna även om det ofta är bedömningar som görs. När är en rostfläck farlig och när är den inte det? Det hör också till jobbet att kontinuerligt uppdatera sig: det kommer ständigt nya bilmodeller.

–  Man kan säga att vi letar fel hela dagarna. En bil ska ta ungefär 20 minuter att besikta men det kan gå fortare med nya bilar och långsammare med gamla.

Hon har en kollega på stationen, Annelie Fahlén, och när de behöver inhoppare är det Maja Lillnor Olsen som kommer. Bara kvinnor, vilket är rätt ovanligt i yrket. Det är både för- och nackdelar med det.

–  Det händer till exempel enstaka gånger att vi inte blir bemötta på samma respektfulla sätt som killar. Men vi har skinn på näsan så det fungerar, säger hon.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Vad gillar du mest med jobbet?

–  Själva besiktningen går per automatik, så allra mest gillar jag kunderna. Alla är olika. Många är nervösa och oroliga när de kommer till oss och jag vill skapa ett förtroende.

Hon jobbade tidigare som betongtekniker och CNC-operatör men när hon varslades sökte hon in på utbildningen till besiktningstekniker. Det är åtta år sedan.

–  Jag kunde ingenting om bilar. Så jag gjorde ett dåligt intagningsprov, men på personlighetstestet fick jag högt betyg. Jag sa att ”om ni bara anställer mig så ska jag lära mig allt och göra ett jättebra jobb”.

På den vägen är det. Ganska snabbt blev hon teamledare och numera är hon alltså ansvarig för en egen station.

Vilken är den coolaste bil du besiktat?

–  En Lamborghini, det var när jag var precis ny i yrket. Men jag var livrädd att göra något fel eller skada bilen. Nu tycker jag att gamla pärlor, till exempel en riktigt fin och välvårdad gammal Volvo, är häftigast. Där ser man verkligen ägarens kärlek till fordonet.

Annons
Annons
Annons
X

Petra Lindgren förstår att kunderna är oroliga inför besiktningen: "Jag är också nervös när min bil ska besiktas. Men då är det mest prestationsångest, en rädsla att jag har missat något viktigt".

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 3

Maja Lillnor O-lsen, Petra Lindgren och Annelie Fahlén på Carspect i Södertälje

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 2 av 3
Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X