Mammas pojke vill flyga själv

Tjechovhösten har dragit igång på teatrarna. När Dramaten sätter upp ”Måsen” blir generationsklyftan ett aktuellt tema: ungdomarna som famlar efter identitet i en självupptagen vuxenvärld.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Regissören Vibeke Bjelke under repetitionerna av ”Måsen”.

Regissören Vibeke Bjelke under repetitionerna av ”Måsen”.

Foto: LARS PEHRSON
Masja, spelad av Rebecka Hemse.

Masja, spelad av Rebecka Hemse.

Foto: LARS PEHRSON
Stina Ekblad och Christoffer Svensson.

Stina Ekblad och Christoffer Svensson.

Foto: LARS PEHRSON
Emma Mehonic, som spelar den unga skådespelerskan Nina, och kostymören Mikael Mohlin.

Emma Mehonic, som spelar den unga skådespelerskan Nina, och kostymören Mikael Mohlin.

Foto: LARS PEHRSON
Kostymskaparen Marie Í Dali och kostymören Brita Silfwerbrand provar ut Christoffer Svenssons scenkläder.

Kostymskaparen Marie Í Dali och kostymören Brita Silfwerbrand provar ut Christoffer Svenssons scenkläder.

Foto: LARS PEHRSON
Hannes Meidal och Emma Mehonic.

Hannes Meidal och Emma Mehonic.

Foto: LARS PEHRSON
Annons

Att närvara vid en scen där repetitioner pågår är märklig upplevelse – när jag slår mig ned vid de tomma bänkraderna infinner sig en känsla som påminner om att titta över axeln på en författare i arbete. Dramatens skådespelarensemble har nyligen fått tillträde till den stora scenen, där Anton Tjechovs ”Måsen” kommer att ha premiär i slutet av september. Skådespelarna anländer, en efter en; de stegar över scengolvet som för att mäta dess dimensioner. Scener prövas, diskuteras, tas om. Den unga Masja, klädd i svart, kommer inrusande från höger. Sedan gör hon om det, med hastigare steg.

Ungdomen är närvarande överallt, i sin allra mest blottlagda form. I Masja, spelad av Rebecka Hemse. I de äldre rollfigurernas minnen. Och inte minst i Konstantin Gavrilovitj Treplev och hans älskade Nina. Vid spelets slut kommer han att ligga ensam och naken på scenen, avklädd inför allt det som är misslyckat.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons