Annons
Recension

Mamma Mia! The partyMamma Mia blir en uppsluppen charterfest

Michalis Koutsogiannakis spelar krogägare på ön Skopelos i ”Mamma Mia” på Tyrol.
Michalis Koutsogiannakis spelar krogägare på ön Skopelos i ”Mamma Mia” på Tyrol. Foto: Mats Bäcker

Tyrol har stajlats till grekisk taverna när ”Mamma Mia!” blir show. Det är som en charterresa till Abbas 70-tal, en stor, uppsluppen fest, skriver Bo Löfvendahl.

Under strecket
Publicerad

Tyrols målade, kitschiga alplandskap har försvunnit bakom mer soldränkt kitsch: ett dignande överflöd av bougainvillea, palmer och stora fikusar, allt i plast. Vi är förflyttade till en grekisk taverna med borden runt ett torg med fontän i mitten. Vattnet är äkta, liksom doften från lavendelkrukan. Musiken börjar direkt, och några av serveringspersonalen tar fram elgitarrer och bildar en popgrupp, där elorgeln är prydd med etiketter från Club 33 och Spies – en nostalgimarkör som visar att Abbas 70-tal inte tagit slut. Det liknar festen på en charterresa, dit man tar sig i snögloppet med sjuans spårvagn.

Bakom uppsättningen står Björn Ulvaeus, som nu alltså vrider Mamma Mia-konceptet ett varv till: musikal, film, party. Premiären förgylls av att Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Annifrid Lyngstad och Agnetha Fältskog alla fyra är där. Plötsligt gör de entré på scen, omvärvda av rök, som nedstigna från himlen.

Annons
Annons
Annons