Mamma Andersson, ”Humdrum days”Mamma Andersson öppnar svarta hål i vardagen

Mamma Andersson, ”Hangman”, 2014. Olja på pannå.
Mamma Andersson, ”Hangman”, 2014. Olja på pannå. Foto: Per-Erik Adamsson

Fram till oktober visas Mamma Anderssons största utställning i Norden på 15 år. I hennes fängslande måleri står tiden still och allt kan hända. Sofia Bertilsson får en tydlig känsla av Nordic noir.

Under strecket
Publicerad
Mamma Andersson, ”Dead end”, 2010. Akryl och olja på pannå.

Mamma Andersson, ”Dead end”, 2010. Akryl och olja på pannå.

Foto: Per-Erik Adamsson
Mamma Andersson Marionetternas afton, 2021. Olja och kol på duk.

Mamma Andersson Marionetternas afton, 2021. Olja och kol på duk.

Foto: Louisiana
Mamma Andersson, ”Swannery”, 2019. Akryl och olja på duk.

Mamma Andersson, ”Swannery”, 2019. Akryl och olja på duk.

Foto: Lucy Dawkins
Mamma Andersson, ”Underthings”, 2015. Olja på pannå.

Mamma Andersson, ”Underthings”, 2015. Olja på pannå.

Foto: Mark Blower
Annons

De stora sakerna i livet, som död och kärlek, händer i det alldagliga. Det tar slut och börjar där vid den skrynkliga duken eller mellan björkstammarna. Mamma Anderssons måleri fångar just ögonblicket efter repliken eller den avgörande scenen, kammarspelets karaktärer har lämnat, vänder sig om eller ser bort från oss i väntan på nästa scen. Kvar är blänket i diskbänken, bilder i bilden, och övergivna stolar i ett tomt rum. Hon fångar oss. Målningarna är stilla men talar till oss och som hos Hammershøi utspelar de sig i alla tidsåldrar. Laddningen är karvad in i svärtan, som svarta hål, döden och Nordic noir.

När den internationellt framgångsrika Andersson nu som första levande svensk konstnär ställer ut på Louisiana utanför Köpenhamn gör hon det i en utställningsserie med tunga namn som Cecily Brown, Peter Doig och Tal R. ”Humdrum Days”, ungefär alldagliga dagar, är en retrospektiv mitt i karriären, med tyngdpunkt på senare verk och med 10 helt nya målningar. Curaterad av Marie Laurberg, som skapat en tematisk hängning med landskap, svärta, dockor och masker och konstnärens jag, blir utställningen en vägledning in i de senaste 20 åren av konstnärskapet, över Venedigbiennalen 2003, förstapristagare i Carnegie Art Award 2006, hennes stora utställning på Moderna Museet 2007, och en karriär som snabbt tog Andersson ut i världen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons