Annons

Målvaktens skräck prov på Handkes radikala stil

”Om det är någon som känner skräck i det laddade ögonblicket är det väl straffskytten?”, skriver Martin Lagerholm apropå Handkes ”Målvaktens skräck”. Målvakt på bild: Rot-Weiß Oberhausens Wolfgang Scheid, 1970.
”Om det är någon som känner skräck i det laddade ögonblicket är det väl straffskytten?”, skriver Martin Lagerholm apropå Handkes ”Målvaktens skräck”. Målvakt på bild: Rot-Weiß Oberhausens Wolfgang Scheid, 1970. Foto: Werner Otto/TT

Bonniers nyutgivningar av Peter Handkes böcker är väl motiverade, tycker Martin Lagerholm som inför Nobelveckan har läst samtliga. Men han saknar nya originalöversättningar av tidigare ej utgivna verk på svenska.

Under strecket
Publicerad

Peter Handkes böcker i svensk översättning finns nu i en nyutgivning på Bonniers.

Foto: Francois Mori/TTBild 1 av 4
Bild 2 av 4
Bild 3 av 4
Bild 4 av 4

Det är Nobeltider, och tryckpressarna har i sedvanlig ordning spottat ut ett antal utvalda omtryck ur de utsedda Nobelpristagarnas produktion. För Peter Handkes vidkommande handlar det om ett samlingsband med tre av hans mest tongivande 70-talstitlar – ”Målvaktens skräck vid straffspark” (1970), ”Kort brev till långt farväl” (1972) och ”Långsam hemkomst” (1979) – liksom separata utgivningar av ”Berättelse om ett liv” (1972) och den voluminösa romanen ”Mitt år i Ingenmansbukten” (1994).

Jag är sannolikt inte ensam om att ha reagerat på den där titeln, ”Målvaktens skräck vid straffspark”. Om det är någon som känner skräck i det laddade ögonblicket är det väl straffskytten? Ingen skäller ju ut en målvakt som inte lyckas ta en straff. Handkes prosagenombrott är 30 år efter en första genomläsning förstås inte längre samma verk som då, och inte heller titeln ger längre samma tankeförbindelser. Målvaktens skräck uppstår i det liksom ”låsta” moment då han och straffskytten försöker värdera och beräkna varandras förberedande och subtila rörelser innan skottögonblicket. Det är i den positionen han ofrånkomligen fastnar, den före detta fotbollsmålvakten, montören och enslingen Josef Bloch, som en dag helt sonika lämnar sitt arbete, driver omkring på stan, plötsligt och utan anledning mördar en kvinna på ett hotellrum, och ger sig i stilla och långsam panik ut till en gränsort ute på landet. 

Annons
Annons
Annons