Annons

Hans-Olof Boström:Målningen som alla tycks vilja missförstå

Carl Larssons ”Midvinterblot” är troligen den mest omdebatterade målningen i svensk konsthistoria. Inte minst har det fornnordiska ­offermotivet upprört många – men anklagelserna i modern tid om att målningen vittnar om konstnärens rasism är tagna ur luften.

Under strecket
Publicerad

Detalj ur Carl Larssons väggmålning ”Midvinterblot”.

Bild 1 av 4

Skiss till "midvinterblot" från 1915.

Bild 2 av 4

"Midvinterblot" på plats i Nationalmuseum i Stockholm.

Foto: Holger EllgaardBild 3 av 4

"Gustav Vasas intåg" av Carl Larsson, på den motstående väggen i Nationalmuseum.

Foto: Holger EllgaardBild 4 av 4

Detalj ur Carl Larssons väggmålning ”Midvinterblot”.

Bild 1 av 1
Detalj ur Carl Larssons väggmålning ”Midvinterblot”.
Detalj ur Carl Larssons väggmålning ”Midvinterblot”.

För 100 år sedan, i mars och april 1916, visades Liljevalchs invigningsutställning med ”nationalmålarna” Carl Larsson, Bruno Liljefors och Anders Zorn. Det konstverk som tilldrog sig störst intresse var Larssons ”Midvinterblot”, som var klart till två tredjedelar. Den översta delen hade han skissat upp i full skala, men den fullbordades först efter hans död 1919 av målaren Gustaf Magnusson.

Annons
Annons
Annons