Annons

Malmö Konsthall vibrerar av energi

Stillbild ur Rosa Barbas ”From source to poem”, 2016.
Stillbild ur Rosa Barbas ”From source to poem”, 2016. Foto: Rosa Barba/Malmö Konsthall

Ett lyckligt sammanträffande gör att vi i Malmö just nu kan se två stora separatutställningar av konstnärer som använder rörliga bilder som främsta verktyg: Rosa Barba och Annika Eriksson.

Under strecket
Publicerad

Rosa Barba, ”Coupez ici”, 2012. Installationsvy på Malmö Konsthall.

Foto: Helene Toresdotter/Malmö Konsthall Bild 1 av 3

Navet i Annika Erikssons ”The social” är en replik av lekskulpturen ”Äpplet” i Pildammsparken i Malmö. Installationsvy på Malmö Konsthall.

Foto: Foto: Åsa Lundén / Moderna museet Bild 2 av 3

Annika Erikssons ”And they were very loved” (2015 - 2017) är ett verk som består av amatörbilder av djur som levt i nära relation till människor.

Foto: Annika Eriksson/Moderna museet Bild 3 av 3

Mats Stjernstedt är alldeles ny som chef för Malmö Konsthall. Till sin första utställning har han bjudit in Rosa Barba, som är ett hett namn i internationella konstsammanhang. Det är en bra start!

Rosa Barba (född 1972 i Italien, bosatt i Berlin) har förvandlat konsthallen till ett allkonstverk. Det annars så ljusa rummet har mörklagts. En konstruktion av metallrör fyller en del av den stora salen ända upp till taket. Den fungerar som scenrum för ljud och musik och för de mer eller mindre abstrakta filmer som samspelar med musiken och med varandra. Ett antal surrande gamla filmprojektorer innehar viktiga roller. Hela konstruktionen vibrerar av energi och lever sitt eget liv. En projektor har kopplats samman med en gammal skrivmaskin som har byggts om så att den skriver slumpvisa bokstäver – en slags abstrakt poesi – på en blank film. Remsan ringlar ner på golvet och kommer att ha bildat en rejäl hög innan utställningen stänger.

Annons
Annons
Annons