Måleriet omfamnas på Liljevalchs 100-årskalas

Linn Fernström, ”Omfamning”, 2021. Olja på duk.
Linn Fernström, ”Omfamning”, 2021. Olja på duk. Foto: Per-Erik Adamsson

Parallellt med Linn Fernströms eleganta och drömska måleri visar Liljevalchs sina största hits genom 100 år i en omfattande jubileumsutställning. De många inlånade verken ger tyngd åt presentationen, skriver Dan Backman.

Under strecket
Publicerad
Linn Fernström, ”Kyrksalen”, 2021. Olja på duk.

Linn Fernström, ”Kyrksalen”, 2021. Olja på duk.

Foto: Per-Erik Adamsson
Linn Fernström i ateljén.

Linn Fernström i ateljén.

Foto: Axel Öberg
Bruno Liljefors djur- och naturmotiv visas tillsammans med verk av Anders Zorn och Carl Larsson, samtliga från invigningsutställningen 1916.

Bruno Liljefors djur- och naturmotiv visas tillsammans med verk av Anders Zorn och Carl Larsson, samtliga från invigningsutställningen 1916.

Foto: Mattias Lindbäck
Kjartan Slettermark i sin pudeldräkt på Vårsalongen 1975.

Kjartan Slettermark i sin pudeldräkt på Vårsalongen 1975.

Foto: Brita Olsson
Annons

Efter inledande utställningar med Gert Wingårdh, Ingegerd Råman, Bea Szenfeld och Örjan Henriksson tar målarkonsten, i form av Linn Fernströms stora dukar, plats i den omdiskuterade konsthallen Liljevalchs+. Det är ju som poetiskt expressiv målare hon gjort sig ett namn. En målare och berättare med ett helt eget, och genom åren konsekvent, konstnärligt uttryck.

De förbryllande avhuggna huvudena och lemlästade kropparna som kunde pryda de tidigare målningarna har nästan helt och hållet försvunnit, till förmån för konstnären och hennes partner porträtterade i ömma kyssar och omfamningar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons