Annons

Sara-Vide Ericson, ”Interior ambush”Måleri från mystiska riter i Hälsingeskogar

Sara-Vide Ericson, ”The vault”, 2019. Olja på duk.
Sara-Vide Ericson, ”The vault”, 2019. Olja på duk. Foto: Galleri Magnus Karlsson

Det finns ett sug av mystik och schamanism i Sara-Vide Ericsons svit av målningar där hon tycks utföra en ritual vid en skogsjö. Även Anna Camners måleri ruvar på hemligheter, men öppnar sig vid ett närsynt betraktande.

Under strecket
Publicerad

Sara-Vide Ericson, ”The agitator IV”, 2019. Olja på papper.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 1 av 5

Sara-Vide Ericson, ”The percussionist”, 2019. Olja på duk.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 2 av 5

Anna Camner, ”Untitled”, 2018. Olja på akrylglas.

Bild 3 av 5

Anna Camner, ”Untitled”, 2019. Olja på akrylglas.

Bild 4 av 5

Anna Camner, ”Untitled”, 2019. Olja på akrylglas.

Bild 5 av 5

Det är få besökare när jag vandrar runt på Sara-Vide Ericsons utställning sent en söndag. Konstakademiens tre stora salar känns ödsliga med sina glest hängda målningar, men det passar den karga, småkalla och oåtkomligt mystiska bildvärld som är Sara-Vide Ericsons.

För vad är det som händer där ute i Hälsingeskogarna? Det här är ju ingen konstnär som är glasklar, det har hon aldrig varit och, måste tilläggas, behöver inte heller vara. Lite känns det som att tjuvkika in i hennes privata sfär. Som att hon, via fotografi som blivit måleri, dokumenterat en performance iscensatt utan någon publik i åtanke. En performance, eller om det är riter, där hon verkar spela rollen av en shaman.

Annons
Annons
Annons