Annons
Recension

XerxesMalena Ernman och David Hansen gör ”Xerxes” värd en resa till Värmdö

En av de vackraste och mest originella uvertyrer jag sett skriver SvD:s recensent.
En av de vackraste och mest originella uvertyrer jag sett skriver SvD:s recensent. Foto: MATS BÄCKER
Publicerad

Ödets ironi gör att den här recensionen går i tryck samma dag som den borgerliga regeringen kanske sjunger på sista refrängen. Det är nämligen inget annat än den ekonomiska liberalismens kulturella triumf att den egenfinansierade uppsättningen av Händels Xerxes tar plats på ett av Stockholms privata museer, Artipelag.

Hur kan någon ens komma på tanken att en barockopera under knappt två månader ska kunna dra folk till 29 föreställningar i en lokal för 800 åskådare och det ute i Stockholms skärgård? Med Malena Ernman som motor och ett produktionsbolag som knappast tänker i termer av klassiskt kulturkapital (det hyser alltifrån Benny Anderssons orkester till Lena Philipsson) har man sett möjligheter som ingen annan sett. In med Loa Falkman, handplocka en svensk koloraturstjärna som Kerstin Avemo och välj regissören Lars ”Kristina från Duvemåla” Rudolfsson så borde publiken vallfärda.

Annons
Annons
Annons
Annons