Annons

”Grez-sur-Loing - Konst och relationer”Målarnas favoritplats i nytt ljus på Waldemarsudde

Julia Beck, ”Kvinnogestalt vid stenmur”, odaterad. Olja på duk.
Julia Beck, ”Kvinnogestalt vid stenmur”, odaterad. Olja på duk. Foto: Bengt Wanselius

Konstnärskolonin i Grez-sur-Loing i slutet av 1800-talet brukar beskrivas som nordisk. En ambitiös utställning på Waldemarsudde visar att en mer internationell skara än så uppskattade att mötas på en plats där inspirationen flödade och kärleken spirade.

Publicerad

Waldemarsudde har sedan flera år tillbaka en ambitiös satsning på konstnärskolonier i 1800-talets europeiska konstliv. 2013 visades utställningar om konstnärskolonin kring prins Eugen på Tyresö och den kanske mest kända av dem alla, den i Skagen.

Under hösten och vintern har konstnärskolonin i tyska Worpswede, med särskilt fokus på Paula Modersohn-Becker, grundligt presenterats och nu har turen kommit till Grez-sur-Loing. En liten by sju mil sydost om Paris som lockade – och fortsatt locka – inte bara svenska konstnärer som Carl Larsson och Julia Beck utan konstnärer från Skandinavien och hela den anglosaxiska världen. På 1890-talet kom till och med en grupp japanska konstnärer att leta sig dit.

William Blair Bruce, ”Friluftsateljé”, odaterad. Olja på duk.

Foto: Nationalmuseum Bild 1 av 4

Peder Severin Krøyer, ”Konstnärsfrukost”, 1884. Pastell på papper.

Foto: Prins Eugens Waldemarsudde Bild 2 av 4

William Blair Bruce, ”Femme sculpteur - Carolina vid kavaletten”.

Foto: Brucebostiftelsen Bild 3 av 4

Carolina Benedicks-Bruce, ”Studie av naken kvinna”, 1895, brons.

Foto: Nationalmuseum Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons