Maktkampen sänker Volvo

En bitter dragkamp pågår om makten i Volvo Personvagnar. Det är ett huvudskäl till varför satsningen i Kina är ett fiasko så här långt. Storägaren Li Shufu har personligen lovat att fixa fram de licenser som är helt nödvändiga för att få ­tillverka Volvobilar i Kina. Men med bara sju veckor kvar till invigningen av fabriken i Chengdu har de fortfarande inte kommit – en av flera orsaker till de interna slitningarna.

Under strecket
Publicerad
Li Shufu.

Li Shufu.

Foto: VOLVO
Annons

Affärstidningar från Europa och USA följde dramat i mars 2010, då kinesiska Geely köpte Volvo. Det var första gången någonsin ett ­kinesiskt bolag förvärvade en stor västerländsk biltillverkare med ett internationellt känt ­varumärke. Frågan alla ställde sig var: Går det att förena västerländsk och kinesisk företagskultur från två bolag som verkar i så totalt olika politiska system?

Händelsutvecklingen talar för sig själv. I dag är den tidigare vd:n Stefan Jacoby sparkad, Kina-chefen är avsatt och Volvo Personvagnars försäljningsmål i Kina är skjutet på framtiden. Volvo PV:s satsning i Kina är ett misslyckande. Förra året sålde man under 50 000 bilar i landet. Det är långt från Geelys initiala förhoppningar om uppåt en halv miljon sålda bilar i Kina, vilket SvD Näringsliv berättade om i går.

Annons
Annons
Annons