Mäktige Mahler

Mars blir en riktig Mahlermånad i Stockholm. Konserthuset firar kompositörens 150-årsdag med att framföra hans symfonier. Men vad är det som lockar med Gustav Mahlers musik? SvD:s Carl-Johan Malmberg mötte hans verk redan som tonåring, klangvärldar som har följt honom genom livet.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Gustav Mahler har blivit världens mest spelade symfoniker.

Gustav Mahler har blivit världens mest spelade symfoniker.

Foto: ALL OVER PRESS
Annons

Hösten 1907 träffar Gustav Mahler Jean Sibelius i Helsingfors. De båda kompositörerna talar om vad en symfoni borde vara. Sibelius menar att den är den logiska samverkan mellan olika formelement. Men Mahler invänder och säger: ”Nej, en symfoni måste vara som en värld. Den måste omfatta allt.” Vi har bara Sibelius ord på att Mahler sa så. Men det har kommit att bli hans mest kända uttalande. Och det stämmer väl med den musik han faktiskt skrev, även om hans symfonier till sitt formspråk är betydligt mer sammansatta än kollegan Sibelius som i flera av sina verk är något av en one-trick-pony.

Vad betyder det då att en symfoni måste vara som en värld? Och vilken är världen i Mahlers symfonier? Ja, ett är säkert: Mahlers värld är annorlunda än någon annan man dittills hade mött i konstmusiken. På ett unikt sätt samlar han alla sin tids musikformer – det är som om han vill få med
allt, högt som lågt; folkmusik, dansmusik, sorgmarscher och triumfmarscher samsas med slagdängor, militära tapton och religiösa hymner. Kombinationerna är ofta oväntade och provokativa.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons