Annons

Kung MorotMakt och populism mixas till skummande cocktail

Kung Morot (här sjungen av Sung-Keun Park) med grönsakskollegor och hovet i Krokodynien – Volksopers kör.
Kung Morot (här sjungen av Sung-Keun Park) med grönsakskollegor och hovet i Krokodynien – Volksopers kör. Foto: Barbara Pálffy

Vem är bäst statsöverhuvud – en partykille ur överklassen eller en skrytsam opportunist med morotsrött hår? Jacques Offenbachs bortglömda operett ”Kung Morot” får nytt liv i Wien lagom till kompositörens 200-årsjubileum.

Under strecket
Publicerad

Kung Fridolin XXIV (här Mirko Roschkowski) och Prinsessan Kunigunda (Julia Koci).

Foto: Barbara Pálffy

Kung Morot (Sung-Keun Park, som alternerar med Sebastian Reinthaller i titelrollen).

Foto: Barbara Pálffy

Prinsessan Kunigunda (Julia Koci) och Kung Fridolin XXIV (Mirko Roschkowski).

Foto: Barbara Pálffy

Med Offenbach-jubileet 2019 har denna kameleontiska och aktuella variant på ”Blomsterfesten i täppan”-temat fått nytt liv på Volksoper i Wien. Här ger man ”Kung Morot” från 1872 parallellt med ”Trollkarlen från Oz”: häxor, övernaturliga väsen och en populistisk folkmassa spelar nyckelroller även i Jacques Offenbachs fyndiga operett med text av Victorien Sardou. Valet av just det här verket är träffsäkert om man vill lyfta fram Offenbachs betydelse som satiriker och hans eklektiska musikaliska begåvning.

I korthet handlar det om Kung Fridolin (Carsten Süss, lyrisk tenor) från det fiktiva landet Krokodynien, som spenderat statskassan på festligheter och vill gifta sig med prinsessan Kunigunda för att betala skulderna med hennes hemgift. Kunigunda (Anja-Nina Bahrmann, koloratursopran) visar sig vara lika opportunistisk som sin gemål, och när Kung Morot och hans stab av diverse rotfrukter (Fru Purjolök, Herr Rädisa och Herr Rödbeta) stövlar in och gör statskupp anammar hon den nye kungens orangeröda hårfärg och blomstergarderob, och vänder ryggen till den störtade Kung Fridolin – precis som resten av folket.

Annons
Annons
Annons