Recension

Makode LindeMakode Lindes utställning ger röst åt det som skaver

Stillbilder fr ån videoverket ”Maid in black”.
Stillbilder fr ån videoverket ”Maid in black”. Foto: Makode Linde

Provokatör enligt vissa. Sabotör enligt andra. Alla tycker något om konstnären som fick förra kulturministern att slinta med tårtkniven. På Kulturhuset är Lindes konst stundom skarp, stundom förenklad men den gör sig hörd.

Under strecket
Publicerad
"Afromantics".

"Afromantics".

Foto: Makode Linde
Annons

**Makode Linde **blev ett fenomen och kulturministern gjorde rubriker när CNN, BBC och Al Jazeera rapporterade om tårthändelsen. Linde har slirat i sin förklaring av vad han egentligen menade när han klätt ut sig till en levande tårta, formad som en kvinnokropp, och målad som ett så kallat blackface. Kanske slant händelsen honom själv ur händerna, provokationen mot konstens vithetsnormer slog långt vidare. Kanske är han en fullblodad mediestrateg.

Inför utställningen på Kulturhuset hade många en åsikt redan innan den öppnat. En intensiv debatt kring en tänkt och kontroversiella titel ledde till demonstrationer på vernissagedagen. Konsten, enligt plakaten, får inte ske på andras bekostnad. Ett ord är inte bara ett ord och vem äger rätten till tolkning? Den som yttrar eller den som tar emot? En nidbild förlorar inte nödvändigtvis sitt sammanhang bara för att man vänder på steken.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons