X
Annons
X
Recension

Schumann & Borisova-Ollas Makarna Schumann hyllas i utlevande pianodrama

Tonsättarparet Robert och Clara Schumann hyllas i den tredje konserten med Victoria Borisova-Ollas musik. Ett pianodrama med modernistiska utbrott kring öar av senempir.

Dirigenten Ariane Matiakh ger musiken en inte alltför välfriserad klang i Berwaldhallen.
Dirigenten Ariane Matiakh ger musiken en inte alltför välfriserad klang i Berwaldhallen. Foto: Stina Gullander

I den tredje och sista konserten med Victoria Borisova-Ollas musik som röd tråd presenteras hennes hyllning till makarna Schumann, ”Wunderbare Leiden”, en fantasi för två pianon och orkester från 2010 över teman av Robert och Clara. Düsseldorf var den stad där Robert Schumann tillbringade sina sista produktiva år, och det var Tonhalle Düsseldorf som beställde verket till 200-årsjubileet av Schumanns födelse.

Robert och Clara var inställda på att det var det senaste inom musiken som gällde. Och de skulle aldrig kunnat drömma om att deras verk skulle spelas om hundra år. Hade de i dag komponerat med aggressiviteten i fantasins pianostämmor? Mot detta utlevande pianodrama kontrasterar den orkestrala bakgrunden med stora, romantiskt färgade klangdraperier som emellanåt fladdrar våldsamt, liksom fångade av en stark vind.

Dirigenten Ariane Matiakh ger musiken en inte alltför välfriserad klang i Berwaldhallen.

Foto: Stina Gullander Bild 1 av 2

Rysk-svenska tonsättaren Victoria Borisova-Ollas.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X