Annons

Makalösa bilder från djupet

Den påkostade franska filmdokumentären Oceans är en uppvisning av en marinbiologisk skattkammare. Bakom bilderna av livet ­under vattenytan står bland andra svenske fotografen Eric Börjeson.

Publicerad

Oktober går mot sitt slut. Fartyget har lämnat Tasmanien och satt kurs mot Antarktis. Överfarten är beräknad att ta fem dygn. De fem medlemmarna i Oceans filmteam tillbringar nästan all tid till sängs. Båten gungar, det går inte att stå upprätt. Besöken i matsalen klaras av snabbt. De är långt från både land och andra båtar, och alla är medvetna om att det är svårt för ett annat fartyg att komma till undsättning om de råkar i sjönöd. Antarktis närmar sig och till slut når fartyget iskanten. I ytterligare fem dygn kryssar de fram genom isen för att försöka komma så nära landbasen som möjligt. Husen vid basen är förankrade i vajrar. Världens hårdaste vindar blåser i området. Kallrasen från glaciärerna kan bli nästan hur starka som helst. Filmteamet har tagit sig till ännu en otillgänglig plats.

Efter att ha fått biopubliken att kisa mot himlen i filmen Flyttfåglar riktar de franska filmmakarna Jacques Perrin och Jacques ­Cluzaud nu blicken mot havet. Men det poetiska uttryckssättet är detsamma. Oceans tar steget från traditionell naturfilm med fokus på dokumentation och noggranna redogörelser för vad som visas i bild, till att vara visuellt nydanande. Tittaren får simma med fiskarna och filmen öppnar dörren till en undervattensvärld fylld av känslor.

I naturdokumentären Oceans har filmmakarna valt att kommunicera med känslor i stället för med fakta. Fotograferna har hela tiden strävat efter att komma närmare djuren, att röra sig med dem, att se dem i ögonen. Här simmar François Sarano, en av världens ledande marinbiologer, med en vithajshona.

Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 1 av 12

Asean sheepshead wrasse, filmad i Japan.

Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 2 av 12
Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 3 av 12

Att bli en fisk bland fiskarna var regissörernas direktiv till fotograferna. Ofta filmade de med vidvinkelkamera. Stimmet av bigeye trevally filmades i nationalparken Cocos Island på Costa Rica.

Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 4 av 12

För att fånga kejsarpingvinernas skutt ner i vattnet filmades djuren sam­tidigt både över och under vattnet.

Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 5 av 12

Djuren förmedlar olika känslor i Oceans. Valrossmamman med sin unge ­symboliserar ömhet.

Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 6 av 12

Eric Börjeson var med och filmade scenen på Antarktis då sälmamman tålmodigt hjälper sin unge ner i vattnet för första gången.

Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 7 av 12

Ljudet är påtagligt i Oceans. Minsta krabbas steg på havsbotten hörs. De flesta ljuden är pålagda i efterhand. Det är svårt att ta synkljud under vattnet.

Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 8 av 12

Oceans bjuder på närkontakt med över 100 olika djurarter. Den här marulken filmades i Australien.

Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 9 av 12

Den brunfläckiga igelkottsfisken blåser upp sig som ett klot för att skydda sig.

Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 10 av 12

Fotografen David Reichert filmar sea-nettles, som är en slags maneter, i Monterey i Kalifornien. Här dyker fotografen med dykflaskor, men oftast användes en rebreather, en återandningsapparat, som inte avger bubblor.

Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 11 av 12
Foto: ROBERTO RINALDI, PASCAL KOBEH RICHARD HERRMAN/GALATÉE FILMS Bild 12 av 12
Annons
Annons
Annons
Annons